Onderwijs aan cognitief begaafde kinderen

Leraren besteden vaak en terecht heel wat aandacht aan het ondersteunen van kinderen voor wie leren op school moeilijker verloopt. Maar wat als kinderen juist veel sneller en gemakkelijker leren dan hun klasgenootjes? Hoe kan je deze cognitief begaafde kinderen in de klas herkennen? Hoe kan je op een haalbare manier compacten en verrijken inzetten om hen uit te dagen en ook aan het leren te krijgen? En wat met faalangst en onderpresteren? 

In deze nascholing leer je: 

  • wat cognitieve begaafdheid of cognitief sterk functioneren is; 
  • hoe je cognitief begaafde kinderen in je klas kan herkennen; 
  • hoe je een kwaliteitsvol verrijkingsaanbod uitwerkt; 
  • welke de belangrijkste misverstanden over (onderwijs aan) cognitief begaafde kinderen zijn; 
  • hoe versnellen in een aanbod voor cognitief begaafde kinderen kan passen. 

Tijdens de nascholing vertrekken we vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten rond cognitieve begaafdheid, maar gaan we uiteraard ook en vooral uitgebreid in op de concrete praktijk! 

Info

  • Lesgever |  Pieter Verachtert, onderzoeker Expertisecentrum Effectief Leren Thomas More en expert hoogbegaafdheid
  • Cursuscode | 2122/ZOROK08
  • Datum | maandag 31 januari 2022
  • Duur | 09.00 tot 16.00 uur
  • Doelgroep | leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, zorgleerkrachten en -coördinatoren, CLB-medewerkers, pedagogisch begeleiders 
  • Cursusgeld | € 100 (inclusief broodjeslunch)
  • Locatie | campus Kruidtuin Mechelen

Schrijf je hier in

Karlien Tiebout
Coördinator
T 015 68 75 72
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71