Ondernemend onderwijs stimuleren

Met de nieuwe eindtermen staat ondernemingszin en in het verlengde daarvan ondernemend onderwijs nog meer in de kijker. Maar wat betekent “ondernemend onderwijs” eigenlijk? Wat kan ik als leerkracht in mijn dagdagelijkse praktijk doen om ondernemend(er) voor de klas te staan? Hoe kan ik ondernemingszin stimuleren binnen mijn lesinhoud, mijn vak? 

Aan de hand van het STEP-model (Prof. Laevers - Cego) gaan we samen op zoek naar de antwoorden op bovenstaande vragen. We nemen het leermilieu onder de loep en staan (kort) stil bij de impact van o.a. klasorganisatie, leerkrachtstijl, evaluatie,… 

Via concrete cases kijken we in groep wat we kunnen doen met onze opgegeven leerinhoud. We denken na over het eigenaarschap van leerlingen en leren van elkaar. Gewapend met nieuwe inzichten en praktisch inzetbare tips kan je aan de slag in je eigen klas. 

Info

  • Lesgever | Ben Peeters, vormingsmedewerker en hoofdcoördinator S.O. bij Vlajo 
  • Cursuscode | 2021/PEDID13
  • Datum | donderdag 19 november 2020    
  • Duur | 09.00 tot 12.00 uur
  • Doelgroep | leerkrachten secundair onderwijs
  • Cursusgeld | € 50
  • Locatie | campus Kruidtuin Mechelen
Ilse Van Heddegem
Coördinator
T 015 36 92 79
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71