Een effectieve didactische aanpak van aanvankelijk lezen, ook voor anderstalige leerlingen

interactieve online nascholing

Na een goede voorbereiding in de kleuterklas maken kinderen in het eerste leerjaar een enorme sprong in hun ontwikkeling als ze leren lezen. Maar hoe pak je deze fase effectief aan? Sommige kinderen, bijvoorbeeld omdat ze anderstalig zijn, kunnen voor een bijkomende uitdaging staan als ze leren lezen. Daarom komt het er op aan de didactiek zo vorm te geven dat die zo goed als mogelijk aansluit bij de noden van alle leerlingen. De vorming laat zien wat dat betekent voor de praktijk en hoe je kinderen effectief kan ondersteunen bij het automatiseren van leesvaardigheid, ook als dit moeilijker verloopt. We vertalen inzichten vanuit onderzoek naar de praktijk en zoeken samen naar puzzelstukken om te bouwen aan een effectieve leesstart.

Omwille van de coronamaatregelen wordt dit een interactieve online sessie

Info

  • Lesgever | Astrid Geudens, docent en onderzoeker Thomas More Mechelen-Antwerpen, adviseur en auteur van methodes aanvankelijk lezen
  • Cursuscode | 2021/TAAL10
  • Datum | dinsdag 27 april 2021
  • Duur | 9.30 tot 15.30 uur
  • Doelgroep |  leerkrachten 1ste leerjaar en zorgleerkrachten
  • Cursusgeld | € 90
  • Locatie | online
Ilse Van Heddegem
Coördinator
T 015 36 92 79
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71