Begrijpend luisteren komt voor begrijpend lezen

Hardopdenkend voorlezen met aandacht voor talige differentiatie

Het is een misvatting om te denken dat begrijpend leesonderwijs in de lagere school start. Begrijpend lezen wordt voorbereid door begrijpend luisteren in de kleuterschool en  eerste graad lager onderwijs. Door te luisteren naar teksten leren leerlingen betekenis te verlenen aan tekst; ze verbinden aanwezige kennis aan de nieuwe informatie en zo breiden ze hun kennis verder uit. Verderop in hun schoolcarrière, wanneer ze zelf teksten lezen, profiteren leerlingen aanzienlijk van deze basis.  

Voor het begrijpend (leren) luisteren is een leerkrachtactiviteit van belang die nog te weinig wordt benut: het hardop denkend voorlezen. Een leerkracht die voor-denkt, helpt (meertalige) leerlingen hoe ze een tekst kunnen begrijpen en voedt daarmee rijke gesprekken rond de tekst. Wil jij ervaren hoe je dit hardop denken doet bij een prentenboek of tekstmateriaal? Wil jij leren hoe daarbij alle kinderen aan hun trekken komen? Schrijf je dan in voor deze nascholing! 

Dit is een nieuwe vorming ter vervanging van de oorspronkelijke nascholing ‘Begrijpend luisteren komt voor begrijpend lezen' van Daniëlle Daniels die door omstandigheden geannuleerd moest worden.

Info

  • Lesgever | Helena Taelman, expert taaldidactiek in de kleuterklas
  • Cursuscode | 2021/TAAL14
  • Datum | vrijdag 30 april 2021
  • Duur | 09.00 tot 12.00 uur
  • Doelgroep | leerkrachten met kinderen tussen 4 en 8 jaar
  • Cursusgeld | € 50
  • Locatie | campus Kruidtuin Mechelen
Ilse Van Heddegem
Coördinator
T 015 36 92 79
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71