Begrijpend luisteren komt voor begrijpend lezen

Het belang om bij jonge kinderen verschillende tekstsoorten voor te lezen

Het is een misvatting om te denken dat begrijpend leesonderwijs in de lagere school start. Begrijpend lezen wordt voorbereid door begrijpend luisteren in de kleuterschool en  eerste graad lager onderwijs. Door te luisteren naar teksten leren leerlingen betekenis te verlenen aan tekst; ze verbinden aanwezige kennis aan de nieuwe informatie en zo breiden ze hun kennis verder uit. Verderop in hun schoolcarrière, wanneer ze zelf teksten lezen, profiteren leerlingen aanzienlijk van deze basis.  

Voor het begrijpend (leren) luisteren is een leerkrachtactiviteit van belang die nog te weinig wordt benut: het hardop denkend voorlezen. Een leerkracht die voor-denkt, helpt (anderstalige) leerlingen hoe ze een tekst kunnen begrijpen. Wil jij ervaren hoe je dit hardop denken doet bij een prentenboek of tekstmateriaal? Schrijf je dan in voor deze nascholing en neem een boek mee naar je klas! 

Info

  • Lesgever | Daniëlle Daniëls, navormer leesbevordering en taalvaardigheid, procesbegeleider van kinderen met leesproblemen
  • Cursuscode | 2021/TAAL09 - geannuleerd
  • Datum | woensdag 17 maart 2021 
  • Duur | 09.00 tot 12.00 uur
  • Doelgroep | leerkrachten met kinderen tussen 4 en 8 jaar
  • Cursusgeld | € 65 (inclusief boek ter waarde van €19,95)
  • Locatie | campus Kruidtuin Mechelen
Ilse Van Heddegem
T 015 36 92 79
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71