Enactus

Enactus (Entrepreneurial action for others Creates a better world for Us all) is een internationaal samenwerkingsverband tussen studenten, het hoger onderwijs en het bedrijfsleven. Het geeft studenten en dus ook aan jou de kans om zich te ontwikkelen tot ondernemende en verantwoorde leiders. Dat doe je door in team, op ondernemende wijze maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, gekoppeld aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Enactus Thomas More steekt van wal in het academiejaar 2019-2020. Wij zoeken pioniers die een onderneming willen opstarten met een positieve impact op onze omgeving en tegelijkertijd Enactus binnen Thomas More op de kaart kunnen zetten.  Als pionier kan je rekenen op de steun van Thomas More, het team van Enactus België en de coaches uit het bedrijfsleven (o.a. KPMG, BNP, Allianz en Johnson & Johnson). 

Enkele projecten uit het buitenland

Nederland 

Toekies

Toekies geeft vluchtelingkinderen in Nederland een gezonde start, de kans om zichzelf te ontplooien en hun dromen te vervullen. De sociale onderneming is een initiatief van Enactus Utrecht en verkoopt shirts van 100% duurzaam en organisch materiaal. Het design is gebaseerd op de dromen van vluchtelingkinderen. Door te tekenen verwerken deze kinderen hun nare ervaringen.

Bewust in de buurt

Bewust in de Buurt is een eenvoudig en online doorzoekbare verzameling van bedrijven die begrijpen dat duurzaam leven de toekomst is, opgezet door Enactus UvA. “We kunnen er niet meer omheen: duurzaamheid is de toekomst. Overal om je heen zie je nieuwe duurzame winkels en initiatieven opkomen, en bestaande bedrijven voeren steeds meer duurzame veranderingen door.  Dit alles betekent meer keuze uit duurzame producten voor consumenten.

United Kitchen

"Wij geloven dat culturele uitwisseling de kennis van en het begrip voor elkaars cultuur vergroot, twee onmisbare factoren voor een evenwichtige multiculturele samenleving: a melting pot, not a salad bowl. Daarnaast zien we dat het zelfvertrouwen van integrerende vrouwen snel groeit wanneer ze samenwerken en in contact komen met andere integrerende vrouwen en Groningers. Om de vrouwen een handvat te bieden bij hun zoektocht naar een plekje in de samenleving, bieden we de vrouwen ook workshops aan om zich verder te ontwikkelen op professioneel gebied. Zo zullen we komend jaar onder andere workshops gericht op presenteren en het maken van een CV aan onze vrouwen aanbieden.”

Duitsland

Plastained

Geef plastiek een tweede leven. Het doel van het project is om het in Jakarta beschikbare plastic afval te verwerken en te recyclen. Omwonenden worden getraind voor een gedifferentieerde inzameling, reiniging en verwerking van de grondstoffen. De kunststof wordt eerst verwerkt tot kunststofgranulaat en daarna geëxtrudeerd tot filament, de grondstof die nodig is voor 3D-printen. In de laatste stap wordt een nieuw product uit de gloeidraad gedrukt. Dat product wordt verkocht aan externe bedrijven. Er zijn niet alleen de milieuvoordelen; het geeft werk en een vast inkomen aan de lokale bevolking en het verhoogt hun kansen op betere levensomstandigheden. 

Clothing the Gap

Het project wil rolstoelgebruikers in Duitsland de kans geven om zich waardig en modieus te kleden, zonder dat dit een te grote impact op hun budget heeft.  De kledij wordt in Duitsland geproduceerd uit duurzame productiematerialen. De volledige waardeketen biedt een geweldig platform voor de inclusie en integratie van verschillende mensen. Elke stap in het proces, van conceptie tot productie en distributie van de kleding, gebeurt met vluchtelingen en mensen met een handicap. Op deze manier creëert de onderneming een uniek dubbel voordeel: rolstoelgebruikers kunnen zich modieus en goedkoop kleden en mensen met een handicap en vluchtelingen krijgen een stabiel inkomen en kunnen zich beter integreren in de maatschappij.