Skip to main content

Waar gaan we voor?

We richten ons op het startklaar maken van leerkrachten in de kern van het leraarschap:

  1. Inhoudelijke expertise

    Er wordt veel aandacht besteed aan kennis van de wereld en aan sterke vakinhoudelijke kennis. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan de Nederlandse taal. Tegen de tijd dat studenten afstuderen, zijn ze rolmodellen op het gebied van zowel gesproken als geschreven Standaardnederlands. Daarnaast krijgen ze ook een goed begrip van hoe ze Nederlands kunnen onderwijzen aan mensen voor wie het niet hun eerste taal is.
     
  2. Cognitieve- en onderwijspsychologie

    We leren onze studenten hoe mensen informatie opnemen, verwerken en onthouden, en hoe dat het leren beïnvloedt. Ook bestuderen ze de ontwikkeling van kinderen en jongeren en welke mogelijke problemen zich hierbij kunnen voordoen.
     
  3. Didactiek en vakdidactiek

    Onze studenten leren hoe ze didactische werkvormen en leermiddelen kunnen kiezen die het meest efficiënt en effectief zijn voor een bepaald vak en een specifieke context, inclusief digitale hulpmiddelen. Na het afstuderen zijn ze in staat om niet alleen te begrijpen wat werkt, maar ook waarom het werkt.
     
  4. Onderwijspedagogiek en klasmanagement

    We bereiden onze studenten voor om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin leerlingen optimaal kunnen groeien. Centraal hierbij staat de pedagogische relatie tussen leraar en leerling. We benadrukken het belang van hoge verwachtingen: onze studenten geloven dat alle leerlingen kunnen leren en begrijpen dat zelfvertrouwen en motivatie bijdragen aan hun competentie. Ook geven we inzicht in groepsprocessen en de wijze waarop je die kan sturen.

Hoe zullen onze studenten leren?

  • Ze leren van docenten die zelf toepassen wat ze jou aanleren. (Teach as you preach).
  • Ze oefenen veelvuldig en doelgericht: op de campus én op stage (vanaf het eerste semester!
  • Een door AI-getrainde chatbot ondersteunt bij het voorbereiden van lessen. (in ontwikkeling)
  • Audiovisuele tools ondersteunen bij het analyseren en observeren van lessen. (in ontwikkeling)