Skip to main content

​​Van leerkenmerken naar leerplezier: compacten en verrijken voor begaafde leerlingen

Date

-

Price

€ 65.00

Location

Op locatie

Mechelen (campus Kruidtuin)

Inschrijven
Organized by Vormingscentrum Onderwijs
Themes

Aanbod kleuteronderwijs

Aanbod lager onderwijs

Aanbod secundair onderwijs

Pedagogisch en didactisch handelen

Inhoud

​​Wil je graag leren hoe je je onderwijsaanpak kunt aanpassen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van cognitief begaafde leerlingen in je klas?

​​In onze vorming gaan we dieper in op de leerkenmerken van begaafde leerlingen, zodat we beter kunnen begrijpen wat ze nodig hebben om echt te leren en te gedijen in de klasomgeving. Een gebrek aan afstemming tussen hun behoeften en het onderwijsaanbod kan de motivatie doen afnemen en op de lange termijn zelfs tot onderpresteren leiden.

​​Door leerkenmerken om te zetten naar concrete onderwijsbehoeften, ontdekken we hoe we effectieve onderwijsaanpassingen kunnen voorstellen die deze leerlingen ondersteunen. We zullen ook het belang van compacten en verrijken bespreken, twee cruciale strategieën om het leerproces van begaafde leerlingen te optimaliseren.

​​

Na deze vorming kan je…  

  • leerkenmerken van begaafde leerlingen omzetten in onderwijsbehoeftes;​
  • de principes van compacten en verrijken toepassen in je lessen​;
  • verrijkingsmateriaal beoordelen op kwaliteit via criteria gebaseerd op deze leerkenmerken.​

Doelgroep

  • klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren. De focus ligt vooral op lager onderwijs, maar de principes zijn ook hanteerbaar voor kleuteronderwijs en secundair onderwijs

Spreker

Sabine Sypré
​dr. In de psychologie, ECHA-Specialist in Gifted Education - Hoogbloeier cvba