Skip to main content

In fase 1 evolueert de stage van inleefdagen naar assistentdagen met observatie- en participatietaken tot actief lesgeven. Eerst leert de student de schoolomgeving kennen, daarna beleeft hij de klaspraktijk als 'toeschouwer'. In semester 2 geeft hij een aantal zelfstandige lessen.  

Als voorbereiding op het zelf les geven, voorzien we in de opleiding een stage-voorbereidingsroute. De student gaat er aan de slag met de lesonderwerpen onder begeleiding van de vakdocent. In de eerste fase ligt het accent op het verwerven van handelingsbekwaamheid voor de meest elementaire beroepssituaties in een begeleide, vereenvoudigde context. Het leren lesgeven staat centraal. De student zal moeten aantonen dat hij de attitudes, vaardigheden en het leervermogen bezit om een les voor te bereiden, te geven en hierover te reflecteren. In de opleiding wordt daarvoor ruimte gemaakt om te leren van elkaar tijdens onze supervisiesessies.  

Downloads

  1. In de infobundel voor mentoren vindt de mentor alle informatie die nodig is om de stage goed te kunnen begeleiden.
  2. In het praktijkconcept staan per speerpunt concretiseringen die meer duiding geven bij elk speerpunt.
  3. De vakmentoren bezorgen feedback aan de student via het lesfeedbackformulier.  

Download all
Infobundel voor mentoren Praktijk deel 1
.pdf
Download
Praktijkconcept praktijk deel 1.pdf
.pdf
Download
Feedbackformulier Praktijk deel 1
.docx
Download