Skip to main content

Onderwijskundige kaders

In hoofdstuk 3 hebben we  de hogeschoolbrede kaders toegelicht die het onderwijskundige en didactische raamwerk vormen:  

  • Het kader voor curriculumontwerp (met daarbij ook aandacht voor OPO-ontwerp, blended leren en werkplekleren) 
  • Het kader voor toetsing 
  • Het Canvas cursusontwerp  
  • Didactische bekwaamheid en educational leadership. 

Deze kaders geven richting en bieden hulpmiddelen aan onze opleidingen. Tegelijk stippelen ze het globale speelveld uit en vormen ze een belangrijke kapstok voor de zesjaarlijkse onderwijsspiegels. Het raamwerk van onze onderwijskundige kaders zet onze opleidingen op de goede weg. Zonder te forceren of initiatieven af te remmen.

Docenten in overleg

Het dashboard

Het team Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard. Dat is grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers. Het inventariseert, benchmarkt en analyseert allerlei data. Vooral deze:

  • Onderwijsindicatoren, zoals studentenaantallen, instroom- en doorstroomcijfers, studie-efficiëntie, time-to-graduation, spreiding van de resultaten van OPO’s waarin het eindniveau afgetoetst wordt.
  • De resultaten van perceptiemetingen, waarmee we via wetenschappelijke bevragingen systematisch de tevredenheid van studenten, medewerkers, alumni en het werkveld in kaart brengen. Voor onze kwaliteitszorg zijn de OPO- bevragingen, de opleidingsevaluatie, de alumni- en werkveldbevraging het meest relevant.

Waarom zijn deze data nuttig?

  • De informatie is een belangrijk startpunt voor reflectie over mogelijke verbeterprocessen, bijvoorbeeld om de doorstroom te verhogen.
  • Tegelijk kunnen de opleidingen er ook evoluties in beeld brengen en feedback verzamelen om zo de impact van bepaalde interventies, bijvoorbeeld op de tevredenheid van studenten, op te volgen.
  • Aangezien opleidingen toegang hebben tot de data van andere opleidingen, nodigt het dashboard uit om uit te reiken naar collega’s, goede praktijken te delen en van elkaar te leren.

We nemen deze informatie ook mee op de TM-raad. Zo blijven we op hogeschoolniveau op de hoogte van de globale resultaten van deze bevragingen en kunnen we bijstellen waar nodig.

Het beleidskompas

Het beleidskompas is een recent instrument dat we in 2022-2023 voor het eerst inzetten. Hiermee kunnen onze opleidingen zichzelf in beeld brengen door volgens een vaste structuur informatie over zichzelf te ontsluiten en jaarlijks te actualiseren via een online platform. De informatie bestaat uit:

  • Het basiskader met alle formele, wettelijke en publieke informatie over de opleiding.
  • Het profiel van de opleiding met aandacht voor:
    • rollen en functies binnen de opleiding en contactgegevens.
    • het onderwijskundig kader met o.a. de visie van de opleiding.
  • Een zelfreflectie in de vorm van een SOAR (Strenghts, Opportunities, Ambitions, Results). De SOAR- methodiek helpt opleidingen de balans op te maken en vooruit te kijken als opstap naar de ontwikkeling van een beleidsplan en een meerjarenplan.
  • De opleidingsplannen, de opgeleverde resultaten of prestaties en haar toekomstgerichte visie en ambities.

Wat maakt deze informatie waardevol?

  • We zetten kwaliteitsontwikkeling expliciet in de focus van onze opleidingen: de jaarlijkse systematiek stimuleert hen om voorbij het operationele van elke dag even stil te staan, terug te blikken en vooruit te kijken. Het versterkt de reflectiefase van onze groeispiraal.
  • We zetten het beleidskompas open voor de hele organisatie. Zo leren opleidingen van elkaar, kunnen ze goede praktijken en kennis uitwisselen, nieuwe inzichten verwerven en op zoek gaan naar samenwerkingsmogelijkheden en synergie.
  • De kerninformatie in het beleidskompas is meteen ook de basis voor het informatiedossier dat opleidingen voorleggen tijdens een onderwijsspiegel.

We hechten ook veel belang aan het beleidskompas in de algemene beleidsvoering van onze hogeschool. Het helpt ons als organisatie om in controle te blijven en onze focus te behouden.