Wij laten de opleidingen eerst zelf aan zet bij beoordelingen. Net zoals we hen hun curriculum en opleidingsdidactiek zelfstandig laten vormgeven. Hiervoor kunnen zij rekenen op ondersteuning door de hogeschooldiensten. We bieden hen onderwijskundige kaders, een brede ontsluiting van data via het dashboard en ons beleidskompas aan. Zo kunnen de opleidingen onderbouwde beslissingen nemen en van elkaar leren.
In hoofdstuk 3 hebben we de hogeschoolbrede kaders toegelicht die het onderwijskundige en didactische raamwerk vormen:
Deze kaders geven richting en bieden hulpmiddelen aan onze opleidingen. Tegelijk stippelen ze het globale speelveld uit en vormen ze een belangrijke kapstok voor de zesjaarlijkse onderwijsspiegels. Het raamwerk van onze onderwijskundige kaders zet onze opleidingen op de goede weg. Zonder te forceren of initiatieven af te remmen.
Het team Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard. Dat is grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers. Het inventariseert, benchmarkt en analyseert allerlei data. Vooral deze:
Waarom zijn deze data nuttig?
We nemen deze informatie ook mee op de TM-raad. Zo blijven we op hogeschoolniveau op de hoogte van de globale resultaten van deze bevragingen en kunnen we bijstellen waar nodig.
Het beleidskompas is een recent instrument dat we in 2022-2023 voor het eerst inzetten. Hiermee kunnen onze opleidingen zichzelf in beeld brengen door volgens een vaste structuur informatie over zichzelf te ontsluiten en jaarlijks te actualiseren via een online platform. De informatie bestaat uit:
Wat maakt deze informatie waardevol?
We hechten ook veel belang aan het beleidskompas in de algemene beleidsvoering van onze hogeschool. Het helpt ons als organisatie om in controle te blijven en onze focus te behouden.