Skip to main content

Expertisecentrum Onderwijs en Leren op SETT

Op 28 en 29 februari gaat de SETT-beurs door in de Nekkerhal te Mechelen. 
Ons expertisecentrum is goed vertegenwoordigd met lezingen van Tim Surma, Mitte Schroeven, Tine Hoof, Kristel Vanhoyweghen en Wouter Buelens.

 

Op het programma:

Woensdag 28 februari
 
  • Digitale didactiek? Hoe? Zo! | Mitte Schroeven en Griet Bogaert
    13u - 14u

    Meer en meer maken digitale toestellen en tools deel uit van de dagelijkse klaspraktijk. Voor veel leerkrachten is dit even zoeken: het aanbod aan tools is immens en je hebt soms wat technische know-how nodig om technologie  vlot te integreren. Wellicht kwamen o.a. deze vragen al eens bij je op…
    • Hoe zet ik multimedia op een goede manier in?
    • Hoe hou ik overzicht in al die digitale bronnen?
    • Hoe deel ik die bronnen met leerlingen en collega’s?
    • Hoe zet ik technologie in om te herhalen, te differentiëren of te evalueren?
    • Hoe kan ik efficiënt online samenwerken?
    • Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen niet constant afgeleid zijn?
    • Moet ik nu ook VR en AI gebruiken?
    • En waarom is dat allemaal nodig, al die technologie?
     
    We vertrekken vanuit deze en andere vragen en bieden tips en praktische handvatten om technologie op een goeie manier in te zetten. We vertellen je over de vele mogelijkheden die technologie biedt in een onderwijscontext. Je krijgt voorbeelden recht uit de klas, gekoppeld aan concrete tools en onderbouwd met didactische inzichten.
    Zowel de beginnende gebruiker als de experimenterende doener of zelfs expert krijgt een antwoord op de vraag: ‘Hoe zorgt technologie voor een versterking, verbetering of zelfs transformatie van mijn lespraktijk?’

     
Donderdag 29 februari
 
  • Het belang van kennis | Tim Surma 
    10u - 11u

    In de onderwijsactualiteit is de rol van kennis prominent. Het leidmotief luidt: hoe meer relevante voorkennis je bezit over een onderwerp, hoe beter je nieuwe dingen leert binnen dat domein. Algemene kennis is inderdaad cruciaal voor een succesvol curriculum en complexe vaardigheden, zoals kritisch denken en sociaal-emotionele ontwikkeling.
    Tim zal in zijn keynote bespreken hoe kennis het menselijk leren faciliteert.

 

  • Effectieve didactiek in de praktijk: hoe het leren van élke leerling versterken | Kristel Vanhoyweghen en Wouter Buelens
    13u30 - 16u
     

    De kerntaak van elke leraar is ervoor zorgen dat álle leerlingen zoveel mogelijk bijleren en onthouden, maar hoe doe je dat? Welke didactische aanpakken zijn hiervoor kansrijk en welke net niet? En waarom dan? Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe leerlingen bijleren, wanneer het enkel ‘lijkt’ alsof er geleerd wordt en wat het leren belemmert. De bouwstenen uit het boek ‘Wijze Lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’ zijn breed inzetbaar, gemakkelijk implementeerbaar en hebben één doel, nl. het leerrendement van alle leerlingen verhogen. In deze workshop gaan Kristel Vanhoyweghen en Wouter Buelens samen met de deelnemers concreet aan de slag met de bouwstenen.

    Ze delen tal van kansrijke aanpakken, verklaren op welke wetenschappelijke inzichten ze steunen en bespreken met de deelnemers (herkenbare en vaak voorkomende) casussen uit de praktijk.
    Deelnemers krijgen ook de tijd om eigen aanpakken te delen en hierover samen te reflecteren. 

 

  • Zelfregulerend leren | Tine Hoof
    14u45 - 15u45

    Leerlingen die zelfstandig met leerstof aan de slag gaan, tijdens het studeren thuis of tijdens een oefenmoment in de klas, maken voortdurend keuzes voor, tijdens en na dat studeermoment. In een ideale wereld denken ze op voorhand na over welke doelen ze vooropstellen, wanneer ze daaraan zullen werken en of ze dat gespreid in de tijd doen. Tijdens het leren zetten ze bepaalde leerstrategieën in om de leerstof te verwerken en monitoren ze hun vooruitgang. Na het leren evalueren ze in hoeverre ze hun doelen hebben bereikt en of ze de leerstof beheersen. In realiteit lijkt nadenken over je eigen leerproces (en zelfregulerende vaardigheden inzetten om dat leerproces vorm te geven en bij te sturen) best uitdagend. Leerlingen zijn zelden geboren autodidacten.
    Bovendien kan je die vaardigheden moeilijk los zien van inhoud. Net daarom is een belangrijke rol weggelegd voor de leraar in het aanleren en ondersteunen van die zelfregulerende vaardigheden, toegepast op de leerstof en dus verweven in de dagelijkse klaspraktijk.  
Bekijk het volledige programma.
dots

Kom naar SETT en bezoek zeker onze stand!

Registreer hier!