Orthopedagogische Begeleiding in afstandsonderwijs

Orthopedagogische Begeleiding in afstandsonderwijs

<de inhoud van dit nieuwe afstandstraject wordt nog aangepast voor de start van het academiejaar, bekijk hieronder alvast de inhoud van het bestaande deeltijdse traject>

Breng mensen terug in contact met hun dromen, talenten en groeikansen

  • Deze micro-degree is onderdeel van het aanbod afstandsonderwijs in samenwerking van associatie KULeuven.
  • Je wil je studie combineren met werk en/of gezin.
  • Je wil kwetsbare personen en groepen helpen om hun plek terug te  vinden in de maatschappij. Je bent sociaal en straalt vertrouwen uit.   
  • Je start met een driedaagse waarbij je jezelf beter leert kennen als mens en als hulpverlener. Daarna duik je meteen het werkveld in.   
  • Je bouwt aan een brede basis waarbij orthopedagogie, psychologie en recht aan bod komen. Je leert gesprekken voeren, ondersteuning bieden op maat van jouw doelgroep, observeren en samenwerken. 
  • Je gaat actief aan de slag met (eigen) praktijkvoorbeelden.  
  • Als hulpverlener vorm je een meerwaarde in de jeugdhulp of kan je mensen met een beperking ondersteunen. Of kies je een job in de ouderenzorg of (geestelijke) gezondheidszorg. Ook de drughulpverlening is een optie.  
  • Je start meteen in het werkveld en wordt uitgedaagd om met een concrete vraag die leeft op je werkplek aan de slag te gaan in je praktijkeindwerk. Een mooie afsluiter van je opleiding.
  • Haal via een verkort traject je bachelor Orthopedagogie of Toegepaste Psychologie of ga voor een tweede graduaatsopleiding zoals Maatschappelijk Werk. 

Follow us!Facebook Instagram

Get
inspired
Scroll down for more information
marianne vervliet
Marianne Vervliet
Opleidingscoördinator
elien
Elien Van den Bruel
Studie- en studentenbegeleiding
Vragen rond de inhoud van de opleiding, vrijstellingen, begeleiding, aanpak …
lies
Lies Van Oevelen
Studie- en studentenbegeleiding
Vragen rond de inhoud van de opleiding, vrijstellingen, begeleiding, aanpak …

Eyecatchers

image.alt

Met beide voeten in de praktijk

Wie kiest voor een graduaat, kiest voor praktijk, praktijk en nog eens praktijk. Je zal doorheen de opleiding hierin ondergedompeld worden door het werkplekleren. In de verschillende opleidingsonderdelen vertrekken we telkens vanuit deze praktijkervaring.

image.alt

Het verschil maken

Wie orthopedagogische begeleiding studeert, kiest er bewust voor om te werken met en voor mensen. Jij wordt de steun en toeverlaat van al wie wat extra hulp kan gebruiken. Je biedt een luisterend oor, reikt concrete handvatten aan en haalt in elke situatie het beste naar boven.

image.alt

Je studeert niet alleen

Elke student wordt doorheen zijn opleiding ondersteund door een studieloopbaancoach. Samen met de ombuds en zorgcoördinator staat die coach je bij met raad en daad, praktische informatie en een luisterend oor.  

Programma

  • Opbouw
  • Doelpubliek
  • Vakken
  • Lesmomenten
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille
  • Studie- en studentenbegeleiding
  • Opbouw

    • Fase 1 | Doorheen de hele opleiding sta je telkens met je twee voeten in de praktijk. Hiermee wordt al gestart vanaf dag één.  
      In het eerste semester maak je kennis met het beroep van de orthopedagogisch begeleider en met het werkveld, door een onderdompeling via verschillende workshops en kennismaking met verschillende doelgroepen. Daarnaast sta je ook stil bij jezelf als toekomstig orthopedagogisch begeleider aan de hand van verschillende tools om aan (zelf)reflectie te doen. Vanuit thema’s in de orthopedagogie en de psychologie, verwerf je de nodige basisinzichten omtrent de ondersteuning van kwetsbare personen en groepen en leer je op een wetenschappelijk verantwoorde wijze omgaan met informatie en eigen observaties. Vanaf de tweede helft van het eerste semester ga je zelfstandig aan de slag in het werkveld met een doelgroep naar keuze.  
    • Fase 2 | In het tweede jaar scherp je de basisvaardigheden verder aan: je leert gesprekstechnieken specifiek voor de individuele begeleiding, en je leert werken in en met groepen en in teams en organisaties. Je oefent deze vaardigheden continu op de eigen werkplek en ontwikkelt zo ook je kompas voor ethisch en deontologisch handelen. Je wordt hierbij verder ondersteund door meer gespecialiseerde kennis over orthopedagogische doelgroepen, recht en actuele methodieken en vaardigheden voor een gepast begeleidingsaanbod dat rekening houdt met een superdiverse samenleving.
      Doorheen het tweede en derde jaar zal je op 1 dag doorheen de week verwacht worden op de campus. Je werkplekleren kan je zelfstandig inplannen.
    • Fase 3 | In het derde jaar groei je verder, met een takenpakket dat verruimt en waarin je meer diepgaand te werk gaat. Als sluitstuk van je opleiding ga je aan de slag met een concrete vraag op je werkplek. 
      Doorheen het tweede en derde jaar zal je op 1 dag doorheen de week verwacht worden op de campus. Je werkplekleren kan je zelfstandig inplannen.   
  • Doelpubliek

    • Je wil jouw studie combineren met werk en/of gezin. 
    • Je bent maatschappelijk en sociaal geëngageerd.
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren. 

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
    Fase123
    LEREN OP DE WERKPLEK
    Wie ben ik als orthopedagogisch begeleider i 6
    Exploratie van het werkveld i 4
    Kennismaking met mijn werkplek 10
    Werkplekleren verdieping i 12
    Werkplekleren integratie 15
    MIJN ROL ALS ORTHOPEDAGOGISCH BEGELEIDER
    Basishouding en visie voor orthopedagogische begeleiding 3
    Werken met actuele begeleidingskaders 3
    Kinderen en jongeren i 3
    Personen met een beperking 3
    Personen met een psychische kwetsbaarheid 3
    Personen met ontwikkelings- en leermoeilijkheden 3
    Orthopedagogische doelgroepen: verbreding i 3
    Omgaan met diversiteit i 3
    Ethisch en deontologisch handelen i 3
    Fase123
    Verdieping aan de hand van keuzevakken i 3
    VAARDIGHEDEN
    Communcatieve vaardigheden i 4
    Toegepaste gespreksvaardigheden 3
    Systemen en netwerken i 6
    Correct omgaan met informatie 3
    Observeren en rapporteren 3
    Werken in team en organisatie 3
    Werken in en met groepen 3
    Zelfzorg en zorg voor anderen i 3
    Werken met een ondersteuningsplan i 3
    KENNISKADERS
    Orthopedagogie 3
    Recht 3
    Psychologie voor orthopedagogisch begeleiders 3
    Levenslooppsychologie 3
    Fase123
    LEREN OP DE WERKPLEK
    Wie ben ik als orthopedagogisch begeleider i 6
    Exploratie van het werkveld i 4
    Kennismaking met mijn werkplek 10
    Werkplekleren verdieping i 12
    Werkplekleren integratie 15
    MIJN ROL ALS ORTHOPEDAGOGISCH BEGELEIDER
    Basishouding en visie voor orthopedagogische begeleiding 3
    Werken met actuele begeleidingskaders 3
    Kinderen en jongeren i 3
    Personen met een beperking 3
    Personen met een psychische kwetsbaarheid 3
    Personen met ontwikkelings- en leermoeilijkheden 3
    Orthopedagogische doelgroepen: verbreding i 3
    Omgaan met diversiteit i 3
    Ethisch en deontologisch handelen i 3
    Verdieping aan de hand van keuzevakken i 3
    VAARDIGHEDEN
    Communcatieve vaardigheden i 4
    Toegepaste gespreksvaardigheden 3
    Systemen en netwerken i 6
    Correct omgaan met informatie 3
    Observeren en rapporteren 3
    Werken in team en organisatie 3
    Werken in en met groepen 3
    Zelfzorg en zorg voor anderen i 3
    Werken met een ondersteuningsplan i 3
    KENNISKADERS
    Orthopedagogie 3
    Recht 3
    Psychologie voor orthopedagogisch begeleiders 3
    Levenslooppsychologie 3

    Lesrooster

    Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.

  • Lesmomenten

    • In je eerste jaar zal je elke maandag (tussen 8u30 en 17u30, afhankelijk van jouw uurrooster) verwacht worden op campus om praktijkgericht les te volgen. Er zullen ook bijkomend vaste momenten ingepland worden in functie van de verkenning van het werkveld en de driedaagse.
    • Vanaf het tweede semester en doorheen de rest van je opleiding kan je samen met je werkplek en rekening houdend met de vereisten van de opleiding een werkbaar uurrooster samenstellen
  • In de praktijk

    Je begint in fase 1 met een onderdompeling in het werkveld aan de hand van workshops, participatieve bezoeken, gastsprekers, … Nadien ga je met je klasgroep op een driedaagse, waarin je jezelf beter leert kennen als persoon en als orthopedagogisch begeleider. Daarna ga je onmiddellijk zelfstandig aan de slag in het werkveld, met een doelgroep naar keuze. Je takenpakket wordt doorheen de opleiding telkens meer uitgediept en verruimd. Als sluitstuk van de opleiding ga je op je werkplek aan de slag met een concreet vraagstuk, een concreet project, waarop jij een werkbaar antwoord zoekt. 

    Samen met de opleiding ga je op zoek naar een werkplek om jouw werkplekleren te volbrengen. Jij zal zelf samen met je werkplek en rekening houdend met de vereisten van de opleiding een werkbaar schema kunnen opstellen. 

  • Persoonlijke begeleiding

    Samen studeer je beter. Je krijgt individuele begeleiding van een studieloopbaancoach. Hij/zij is je eerste aanspreekpunt voor al je vragen over je studietraject, studievaardigheden, je welzijn als student... (Leren) studeren is een uitdaging, maar via studievaardigheidstrainingen leren we jou de knepen van het vak. 

    Zit je nu al met een vraag? Aarzel dan niet en neem contact op via ssbortho.antwerpen@thomasmore.be

  • Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille

    Vlaams Opleidingsverlof (VOV) en KMO-portefeuille
    Stappenplan aanvraag Vlaams Opleidingsverlof

    De opleiding komt in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille: Werknemers uit paritair comité 200.00 die een opleiding volgen buiten de werkuren kunnen dit via hun werkgever terugbetaald krijgen door CEVORA. De terugbetaling bedraagt tot 375 euro per opleiding en per werknemer voor werkgevers die een opleidingsplan hebben. 

    Alle info over de terugbetalingsvoorwaarden vind je op de website van CEVORA.

  • Studie- en studentenbegeleiding

     Het hoger onderwijs, hoe ziet dat er eigenlijk uit?

    Studeren in het hoger onderwijs, hoe werkt dat eigenlijk?

    Hoe wordt mijn zoon/dochter ondersteund en wat kan ik, als ouder betekenen?

     

After Graduation

  • De job van je leven
  • Verder studeren
  • De job van je leven

    Als orthopedagogisch begeleider kan je aan de slag: 

    • in de jeugdhulp en het jeugdwerk 
    • in het ondersteunen van personen met een beperking 
    • in de ouderenzorg 
    • in de (geestelijke) gezondheidszorg 
    • in de drughulpverlening 
  • Verder studeren

    Tweede graduaat (via verkort traject)

    Bachelor (via verkort programma)

#wearemore