Skip to main content

Studiekompas

In het studiekompas verzamelen we gegevens over onze studenten: zowel over hun profiel (wat was hun vooropleiding?) als over hun leerproces (wat leert hun leeromgeving Canvas ons?). Die data analyseren we om voorspellingen te doen over studie-uitval. Via een dashboard hebben onze trajectcoaches toegang tot deze informatie. Ze kunnen zo de studenten beter ondersteunen of gericht advies geven over heroriëntering. Samen met de studentenvertegenwoordigers schreven we een beleidskader waarin privacy van deze informatie een belangrijk aspect is.

Daarnaast werkt de unit Mens & Welzijn aan een aanvullend instrument: het aanvangsscreeningsinstrument (ASI). Dit is een vragenlijst die studenten bij aanvang van hun studies invullen. Het meet onder andere motivatie, faalangst en leerstrategie. Dankzij de resultaten, kunnen we de studenten een remediëringstraject of een heroriëntering aanbieden, waardoor we hun kans op studiesucces vergroten. Elke academiejaar wordt de vragenlijst geactualiseerd. In een volgende fase zullen we het studiekompas en het ASI bundelen.

Ondersteuningscontinuüm

Inclusief onderwijs. Dat beogen we met onze begeleiding en ondersteuning. De trajectcoaches begeleiden onze studenten op basis van het studiekompas. Verder bieden we een breed spectrum, van brede basiszorg tot specifieke ondersteuning, maar zoveel mogelijk vanuit een design for all perspectief.

Hoewel het concrete begeleidingsaanbod afgestemd is op de eigenheid van elke opleiding bewaken we een zekere uniformiteit door overal dezelfde benamingen te gebruiken voor de medewerkers uit ons ondersteuningsplatform (ombudsen, inclusiecoördinatoren, trajectcoördinatoren ...). We voorzien voor hen de nodige intervisie, lerende netwerken en vorming op maat.

ondersteuningscontinuum

Ondersteuning van opleidingen

Het monitoren van studiesucces ligt ons nauw aan het hart. Het Business Intelligence Team analyseert de drop-out in onze opleidingen met behulp van 14 indicatoren op het niveau van de hogeschool, de opleiding, het opleidingsonderdeel en de student. Opleidingen met opvallende resultaten krijgen een aangepaste taskforce. Die onderzoekt de oorzaken en doet voorstellen voor interventies. Zo kunnen we obstakels aanpakken die de doorstroom bemoeilijken (bijvoorbeeld onnodige volgtijdelijkheden, puntenverdelingen met ingebouwde slaagdrempels, tolerantiebeperkingen ...).