Skip to main content

De visie steunt op vier essentiële pijlers:

De student als actieve partner in een lerende community

Onze studenten groeien uit tot een actieve partner in een bruisende community waar leren van en met elkaar centraal staat. Waar iedereen in diens eigenheid gewaardeerd wordt. Waar studenten en medewerkers elkaar uitdagen om het beste uit zichzelf te halen en te groeien als persoon.

De docent empowert, faciliteert en inspireert

Onze docenten zijn gepassioneerde en betrokken experten, die hun studenten empoweren om hun leren in eigen handen te nemen. Ze creëren responsieve en effectieve leeromgevingen die de studenten uitdagen om hun talenten te ontwikkelen.

Topprofessionals en wereldburgers

We leiden de topprofessionals en de burgers van morgen op. We prikkelen de studenten om zichzelf én de wereld te ontdekken. Levenslang leren, maatschappelijk engagement, ondernemerszin en professionaliteit dragen we hoog in het vaandel.

Evidentie als leidraad

Evidentie is het leidend principe in ons onderwijs naar inhoud en onderwijskundige aanpak. We streven naar ‘reflective practitioners’ die in hun onderwijs en in hun leren een onderzoekende houding blijvend optimaliseren. Evidentie in de brede zin van het woord daagt de docent uit om doordachte keuzes te maken en helpt de student om kritisch in de wereld staan.

En vormt een drieluik met: 

  • De visie op inclusie. Onze medewerkers en studenten verschillen nu eenmaal, bv. op het gebied van etniciteit, functionele mogelijkheden, leeftijd, taal ... Daarom creëren we een context waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd kan voelen en kiezen we bewust voor een design for all-aanpak: elk ontwerp maken we toegankelijk voor iedereen. Als die aanpak onvoldoende blijkt, zoeken we naar oplossingen op maat, onder andere binnen onze werking rond studentenvoorzieningen.
  • De visie op praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Onze zeven toonaangevende expertisecentra dragen bij aan de ontwikkeling van een professionele kenniscultuur en leveren nieuwe inzichten voor de kennisdomeinen waarbinnen we actief zijn. Ze voeden ook ons onderwijs: onze docenten blijven op de hoogte van de laatste stand van het toegepast onderzoek binnen hun vakdomein en integreren dat in hun onderwijs.

Wat we nastreven op het vlak van ons onderwijs en het leren van onze studenten geldt ook voor ons onderwijsbeleid zelf.

  • We komen tegemoet aan de grote diversiteit van onze TM-community en alle noden.

  • Daarnaast betrekken we onze partners uit het werkveld, zowel in de ontwikkeling, als in de uitvoering. Actief en co-creatief.

  • We leggen de lat hoog voor alle betrokkenen. We geven veel individuele verantwoordelijkheid, maar ook ondersteuning en begeleiding die nodig zijn om te kunnen springen.

  • We richten ons expliciet op de docenten. Het zijn vakexperten én leraren met een pedagogisch-didactische visie.

  • Ons beleid is uitgesproken praktijkgericht met een professionele finaliteit. Zowel vakexpertise, als vaardigheden voor het leven zijn essentieel.

  • Tot slot is onze visie gebaseerd op toegepast onderwijsonderzoek dat bijstuurt en verbetert aan de hand van data.