Marketing (Sales Support) in avondonderwijs

Graduaat (HBO5)

Location: Belgium - Geel - Campus Geel

First point of contact voor de klanten

  • Je bent in de onderneming het aanspreekpunt voor klanten, vertegenwoordigers en diverse afdelingen binnen het bedrijf.
  • Je gaat voor een optimale klantentevredenheid.
  • Je bent enthousiast en hebt een commerciële mentaliteit
  • Je bent communicatief en zet je administratieve en organisatorische talenten in.
  • Via telefoon en e-mail geef je antwoorden op vragen over producten, prijzen, promoties, levertijden, bestellingen …
  • Je ondersteunt vertegenwoordigers administratief met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours.
  • Je benadert prospecten, opent nieuwe deuren en detecteert opportuniteiten.
  • Je denkt mee met de klant bij een probleem en overtuigt hen van de toegevoegde waarde van producten en diensten.

Follow us!Instagram

Scroll down for more information
Ria Beliën
Ria Beliën
Opleidingscoördinator
Voor al je vragen over de opleiding.
Siska D'hoore
Siska D'hoore
Zorgcoördinator
Voor al je vragen over studeren met een functiebeperking.

Eyecatchers

image.alt

Al doende leren

Een groot deel van je opleiding breng je door op de werkvloer. Daar pas je niet enkel de geleerde technieken toe maar leer je van je mentor de kneepjes van het vak.

image.alt

Ervaren docenten

Onze docenten hebben massa’s ervaring en dankzij onze sterke band met het bedrijfsleven weten we wat er hot is op de markt. We spelen in op de nieuwste trends en leiden je op tot een startende professional die zelfstandig kan functioneren in de beroepspraktijk.

image.alt

Studeren combineren

Je studies combineren met je werk en/of je gezin? Dat kan perfect met dit programma in avondonderwijs.  Een waardevol diploma in slechts 3 jaar!

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk / Werkplekleren
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Opbouw

    In elk semester wordt er rond een specifiek thema gewerkt. Elk thema bestaat uit 4 onderdelen die nauw samenhangen. Eén avond in de week brengen docenten uit de praktijk je de nodige kennis en inzichten bij over het thema. Op zaterdagvoormiddag volg je naast Engels/Frans  ook workshops om je professional skills, ICT skills en communicatie skills te versterken. Daarnaast werk je zelfstandig aan werkplekopdrachten over het thema. 

    Per semester zijn er 2 examens en een portfolioverdediging van de werkplekopdrachten.

    • Thema 1 Markt, bedrijf en klant | Je ontdekt hoe markten en bedrijven georganiseerd zijn en op welke manier zij de klant benaderen en wat de rol van sales support hierin is.
    • Thema 2 Klanten en klantenbeheer | Wie zijn onze klanten en welk profiel hebben ze? Hoe kunnen we al de informatie over onze kanten beheren? Wat met klantengegevens en GDPR?
    • Thema 3 Analyse en rapportering | Je leert een analyse maken van het klantenportfolio en bekijkt welke acties er genomen kunnen worden om klantenservice te verbeteren of het klantenbestand uit te breiden.
    • Thema 4 Orderopvolging en orderafhandeling | Als sales support ben je het eerste contact voor klanten met vragen. Op welke manier kan je de klant het juiste antwoord geven? We zoomen in op de administratieve opvolging van klantenorders en de relatie met andere afdelingen in de organisatie.
    • Thema 5 Commerciële ondersteuning | Je leert hoe je de prospectie van klanten doet, hen commercieel benadert, het verkoopgesprek voert en op welke manier de acties passen in het commercieel actieplan. 
    • Thema 6 Klachtenbehandeling & after sales service | Wat betekent de service die we aan onze klanten aanbieden? Hoe omgaan met een klacht van een klant? Hoe de klacht correct afhandelen en communiceren naar de klant, rekening houdende met de wettelijke en contractuele regels? 
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren studietijd.

    Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids (deze link is vanaf 15 juli beschikbaar).

    Semester123456
    Thema 1 Markt, bedrijf en klant
    Markt - bedrijf - klant 6
    Communicatie: Engels 1 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 2 Klanten en klantenbeheer
    De klant in de organisatie 6
    Communicatie: Engels 2 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 3 Analyse en rapportering
    Markt- en klantenanalyse 6
    Communicatie: Engels 3 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Semester123456
    Thema 4 Orderopvolging en orderafhandeling
    Orderopvolging en -afhandeling 6
    Communicatie: Frans 1 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 5 Commerciële ondersteuning
    Commerciële ondersteuning 6
    Communicatie: Frans 2 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 6 After sales service en klachtenafhandeling
    After sales service en klachtenafhandeling 6
    Communicatie: Frans 3 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Semester123456
    Thema 1 Markt, bedrijf en klant
    Markt - bedrijf - klant 6
    Communicatie: Engels 1 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 2 Klanten en klantenbeheer
    De klant in de organisatie 6
    Communicatie: Engels 2 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 3 Analyse en rapportering
    Markt- en klantenanalyse 6
    Communicatie: Engels 3 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 4 Orderopvolging en orderafhandeling
    Orderopvolging en -afhandeling 6
    Communicatie: Frans 1 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 5 Commerciële ondersteuning
    Commerciële ondersteuning 6
    Communicatie: Frans 2 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11
    Thema 6 After sales service en klachtenafhandeling
    After sales service en klachtenafhandeling 6
    Communicatie: Frans 3 3
    Workshops / Werkplekopdrachten i 11

    Voorbeeldrooster

    • Woensdagavond 18:30 – 22:00: Markt – bedrijf - klant 
    • Zaterdagvoormiddag 08:30 – 10:30: Communicatie in het Engels 1
    • Zaterdag voormiddag 11:45 – 12:45: Workshop ICT skills
  • In de praktijk / Werkplekleren

    Centraal binnen het thema staat het werkplekleren. Tijdens het werkplekleren ga je met opdrachten aan de slag, pas je de skills uit de workshops toe en voer je beroepstaken in de praktijk uit. Je reflecteert en rapporteert hierover met beroepsproducten in het portfolio dat je gedurende je opleiding vormgeeft. 

    Tijdens gespreksgroepen reflecteer je samen met je collega-studenten over je vooruitgang in de werkplekopdrachten en geef je elkaar feedback. Deze gespreksgroepen worden begeleid door de werkplekbegeleider van de hogeschool. Op de welkplek zelf is er de werkplekmentor waarbij je terecht kan voor de nodige informatie en coaching.

    In thema 1 verken je de werkplek, de markt, het bedrijf, de klanten en de rol van de functie sales support. Tijdens thema 2 verdiep je je verder in de klanten van je werkplek en het administratieve klantenbeheer om dan in thema 3 het klantenportfolio van de werkplek te analyseren en acties naar klanten voor te stellen. Bij thema 4 doorloop je het gehele administratieve proces van offerte tot levering, facturatie en eventuele retour. Thema 5 focust op het prospecteren van de markt, mee opstellen van een commerciële actie, het ondersteunen van de buitendienstmedewerkers en het effectief verkopen. De aftersales service en omgaan met een klacht van een klant staan centraal in thema 6. 

    Op het einde van elk thema presenteer je de resultaten uit je portfolio aan een jury.

    Ben je vandaag werkzaam in een functie die aansluit bij de opleiding of in een omgeving waar je de mogelijkheid hebt om de taken en opdrachten uit te voeren, dan kan het werkplekleren doorgaan in je eigen werkomgeving.

  • Persoonlijke begeleiding

    Als startende student krijg je een mentor toegewezen. Hij zal jou wegwijs maken op de campus en in de opleiding, zodat je snel startklaar bent en gemotiveerd aan de slag kan! De mentor is ook jullie vertrouwenspersoon waarbij je terecht kan voor allerlei vragen.

  • Go International

    Een semester in het buitenland studeren of je laatste werkplekperiode bij een internationaal bedrijf uitvoeren of een kortlopende buitenlandse ervaring van een week. Het is allemaal mogelijk.

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren?

#wearegraduaten