Werkblaadjes in de kleuterklas? Sommige kleuters lijken er misschien wel dol op, maar stel je jezelf soms de vraag of je werkblaadje wel zo krachtig is als je hoopt? Wij denken dat het leerrendement van een werkblaadje vaak miniem is. Kleuters beschikken over een natuurlijke nieuwsgierigheid en intrinsieke goesting om de wereld te ontdekken, om creatief en handelingsgericht bezig te zijn. In deze vorming krijg je handvatten om actief leren te stimuleren en om schriftelijke boodschappen functioneel in te zetten in spel. Geen werkblaadje dus, maar een actieblaadje?! Zo maak je het leren niet alleen leuker, maar ook nog eens krachtiger én doelgerichter.
In deze vorming bekijken we:
- het belang van incidenteel leren in de kleuterklas;
- hoe je taal en wiskunde kan integreren in een doelbewuste en krachtige leeromgeving waarin spel centraal staat;
- concrete voorbeelden van spel in hoeken verrijkt met functionele schriftelijke actieblaadjes;
- hoe jij deze principes kan toepassen in je eigen klas.
Wil je weten hoe je je klassieke werkblaadje omtovert tot een zinvol element binnen je krachtige leeromgeving? Welkom!
leraren kleuter- en lager onderwijs (1e leerjaar)
Er is parkeergelegenheid aan sportcentrum De Dreef en aan de openbare bibliotheek van Vorselaar.
Elien Peeters
pedagoog en docent Lerarenopleiding Thomas More
Eline Bernaerts
docent taal Lerarenopleiding Thomas More