Skip to main content

Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil!

Date

-

Price

€ 105.00

Er is lunch inbegrepen.
Location

Op locatie

campus Vorselaar

Inschrijven
Organized by Vormingscentrum Onderwijs
Themes

Aanbod kleuteronderwijs

Zorg en begeleiding

Pedagogisch en didactisch handelen

Inclusief onderwijs

Inhoud

Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen.

In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden.

Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op:  

- De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen.

- Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan.

- Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal.

Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus?

De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.

Doelgroep

leraren kleuter- (2,5 - 4 jaar), buitengewoon onderwijs, zorgbegeleiders en directeuren

Opmerkingen

Deze vorming kan je ook volgen als onderdeel van een traject van 3 dagen. Verdiep jezelf en ontvang korting voor de reeks.

Prijsopmerkingen

 Er is lunch inbegrepen.

Locatie opmerkingen

Er is parkeergelegenheid aan sportcentrum De Dreef en aan de openbare bibliotheek van Vorselaar.

Spreker

Albert Janssens
onderwijzer met praktijkervaring in het basisonderwijs, in type 3 in Buso OV3 en als lerarenopleider | trainer in mediërend leren