
Sportmarketing
Keuzetraject van de afstudeerrichting Marketing van de professionele bachelor Bedrijfsmanagement
Word een profspeler in marketing en communicatie!
- Jij bent mateloos geboeid door sport en marketing. Een combinatie van de twee als job? Jouw ultieme droom!
- In deze opleiding kom je te weten wat sportmarketing allemaal inhoudt, hoe je een sportmarketingplan schrijft en hoe je een sportmerk op de kaart zet. Je bekijkt welke sportorganisaties er bestaan en verdiept je in het (financiële) beheer van een sportclub. Je leert het klappen van de zweep, zodat jij de drijvende kracht wordt achter elk sportevenement.
- Als marketeer van de toekomst maak je kennis met de allernieuwste werkvormen en trends: digital marketing, content marketing, influencer marketing, experience marketing, viral marketing, brand activation ….
- Afgestudeerd? Dan kan je aan de slag als – onder andere – digital sportmarketeer, communicatiemedewerker in een sportbedrijf of medewerker van een sportfederatie of -vereniging.
- Zin om verder te studeren? Behaal een tweede bachelordiploma (via een verkort traject). Of ga na een schakeljaar voor een master Handelswetenschappen of Bedrijfscommunicatie.



Why choose Sportmarketing

Maak van je passie je beroep
Ben je gebeten door sport en wil je graag werken in een sportieve en commerciële omgeving? Kies dan voor een carrière in de sportmarketing.
Werkzekerheid troef, want de sportwereld is naarstig op zoek naar specialisten zoals jij!

Learn from the best
Je docenten zijn doorwinterde sportmarkeers. Ze geven je een unieke kijk in het 'leven zoals het is'. Trends en vernieuwingen, tips & tricks, best practices, getuigenissen, anekdotes, praktijkvoorbeelden ... jij zit op de eerste rij. Ze coachen je tijdens sportprojecten en supporteren aan de zijlijn.
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
- Alternatieve trajecten
Opbouw
- Fase 1 | Je ontdekt sportmarketing als groeiend vakgebied binnen de sportwereld. Alle aspecten van een sportmarketingplan passeren de revue, aan de hand van theorie en toegepaste cases. Hoe zet je je sportmerk op de kaart? Wat zijn je sterke punten, je USP’s? Je krijgt inzicht in de nieuwste trends van o.m. digital marketing.
- Fase 2 | Je leert hoe je een sportclub moet beheren. Je geeft je creativiteit de vrije loop, stelt een socialmediaplan op, schrijft korte teksten in verhalen (storytelling) en ontdekt de kracht van beelden. Je leert welke communicatietools je best inzet om het ledenaantal van je sportvereniging te verhogen.
- Fase 3 | Je organiseert een sportevenement. Je stapt resoluut in het digitale tijdperk en Google-experts leren je alles over online (sport)marketing. Wil je klant aankopen doen via een webshop? Dat kan, want jij weet hoe een webshop op te starten.
- Fase 1 | Je ontdekt sportmarketing als groeiend vakgebied binnen de sportwereld. Alle aspecten van een sportmarketingplan passeren de revue, aan de hand van theorie en toegepaste cases. Hoe zet je je sportmerk op de kaart? Wat zijn je sterke punten, je USP’s? Je krijgt inzicht in de nieuwste trends van o.m. digital marketing.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3 MARKETING Sportmarketing i 3 Organisatie van sport i 3 Sales in sport i 3 Digital marketing fundamentals i 3 Marktonderzoek 1: probleemstelling en ontwerp i 3 Marktonderzoek 2: analyse en rapportering i 6 Cost analysis i 3 Graphic design i 3 Copywriting en contentmarketing i 3 Sportcommunicatie i 6 Sportmanagement i 3 Sportbeleid i 3 Sportsponsering i 3 Digital master academy i 6 CRM i 3 Motion design i 3 Webshop i 3 Sportrecht i 3 Sportevent i 3 DATA INTELLIGENCE Digital skills i 3 Business inteligence fundamentals i 3 Business intelligence advanced i 3 BUSINESS & MANAGEMENT Business fundamentals i 3 Introductie tot financieel management i 3 Economie i 3 Fase 1 2 3 Inleiding recht i 3 Human resources management i 3 EU business topics i 3 MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN Ideation i 3 Maatschappelijk verantwoord ondernemen i 3 COMMUNICATION SKILLS Le français commercial i 6 6 3 Business English i 6 6 PROFESSIONAL DEVELOPMENT Personal development i 3 Professionele communicatie 1 i 3 Professionele communicatie 2 i 3 Projectmanagement lab i 3 Management skills i 3 Beroepsethiek i 3 @WORK Business fundamentals cases i 3 Sportlab i 6 Bachelorproef i 6 Stage i 18 KEUZE 3 Website lab i Practice enterprise i Supply chain fundamentals i Buddywerking i Wondernemen i Fase 1 2 3 MARKETING Sportmarketing i 3 Organisatie van sport i 3 Sales in sport i 3 Digital marketing fundamentals i 3 Marktonderzoek 1: probleemstelling en ontwerp i 3 Marktonderzoek 2: analyse en rapportering i 6 Cost analysis i 3 Graphic design i 3 Copywriting en contentmarketing i 3 Sportcommunicatie i 6 Sportmanagement i 3 Sportbeleid i 3 Sportsponsering i 3 Digital master academy i 6 CRM i 3 Motion design i 3 Webshop i 3 Sportrecht i 3 Sportevent i 3 DATA INTELLIGENCE Digital skills i 3 Business inteligence fundamentals i 3 Business intelligence advanced i 3 BUSINESS & MANAGEMENT Business fundamentals i 3 Introductie tot financieel management i 3 Economie i 3 Inleiding recht i 3 Human resources management i 3 EU business topics i 3 MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN Ideation i 3 Maatschappelijk verantwoord ondernemen i 3 COMMUNICATION SKILLS Le français commercial i 6 6 3 Business English i 6 6 PROFESSIONAL DEVELOPMENT Personal development i 3 Professionele communicatie 1 i 3 Professionele communicatie 2 i 3 Projectmanagement lab i 3 Management skills i 3 Beroepsethiek i 3 @WORK Business fundamentals cases i 3 Sportlab i 6 Bachelorproef i 6 Stage i 18 KEUZE 3 Website lab i Practice enterprise i Supply chain fundamentals i Buddywerking i Wondernemen i In de praktijk
- Door de wol geverfde sportspecialisten delen hun kennis, ervaring en inzichten hands-on met jou.
- Dankzij real-life projecten doe je massa’s praktijkervaring op, leg je contacten met professionals en krijg je een goed zicht op je toekomstige jobmogelijkheden.
- Als kers op de taart ga je in fase 3 voluit voor praktijk met een intensieve stage van 12 weken in de sportwereld. Kies je een boeiende stageplaats uit onze databank of ga je zelf op zoek naar de werkplek van je dromen? The choice is yours. Loop je stage in België of lonkt het buitenland? Ook dat kies je helemaal zelf.
- Door de wol geverfde sportspecialisten delen hun kennis, ervaring en inzichten hands-on met jou.
Persoonlijke begeleiding
Tijdens je hele traject staan onze docenten voor je klaar. Ze delen hun passie voor hun vakgebied, coachen je en zorgen voor die extra begeleiding zodat jij jezelf stap voor stap beter leert kennen. Samen creëren we een klimaat waarin je je talenten kan ontwikkelen, je marketingkennis kan verdiepen en jezelf stilaan kan ontplooien tot een 'sportmarketeer van de toekomst'.
Go international
Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan vanaf fase 2 voor een semester studeren in het buitenland. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!
Alternatieve trajecten
Al een diploma hoger onderwijs op zak?
We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden tot een verkort traject of vrijstellingen.
After Graduation
- De job van je leven
- Verder studeren
De job van je leven
- digital sportmarketeer
- communicatiemedewerker in sportbedrijven
- sporteventmanager
- medewerker bij sportfederaties en -verenigingen
- sportmedewerker op sportdiensten van gemeenten
- e-commerce manager
- campaign manager
- commercieel sportmedewerker
- medewerker bij sportmarketingbureaus
- brand/product/trade sportmarketeer
- ondernemer/bedrijfsleider
Verder studeren
Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (in 1 jaar)
- Je kan in slechts 1 jaar een tweede bachelordiploma Bedrijfsmanagement behalen met een specialisatie in een andere afstudeerrichting/ander keuzetraject.
Tweede bachelor (via verkort traject)
- International Business and Trade (ENG)
- Communicatiemanagement
- Media en Entertainment Business
- Informatiemanagement en Multimedia: Information & Cyber Security
Postgraduaat
Master (via schakeljaar)
- Handelswetenschappen
- Bedrijfscommunicatie
- Communicatiewetenschappen