Skip to main content

Mechelen Leesstad 2022 wil leesmotivatie bij kinderen bevorderen – HLN 

10 november 2020

HLN, 9/11/2020
ExCEL Thomas More, Stad Mechelen en het Centrum voor Basiseducatie Open School slaan de handen in elkaar voor ‘Mechelen Leesstad 2022’, een project om de leesmotivatie bij kinderen uit de lagere school te bevorderen.

Het kan beter met de leesmotivatie van kinderen. Om daar wat aan te doen, krijgen de partners 250.000 euro subsidies van het Vlaams departement Onderwijs & Vorming. “Op twee jaar tijd willen we uitgroeien tot dé leesstad voor kinderen uit het lager onderwijs”, zegt schepen van Cultuur Björn Siffer.

“Eén van de zaken waar we op inzetten, is de verbetering en uitbreiding van onze scholencollectie in de bibliotheek. We helpen leerkrachten ook met het samenstellen van boekpakketten over actuele thema’s waar in de klas rond gewerkt wordt.”

Daarnaast worden er per graad ook boekkoffers samengesteld met educatief leesmateriaal aansluitend op activiteiten in het Speelgoedmuseum, Museum Hof van Busleyden en het Vrijbroekpark, om buitenschoolse activiteiten te verrijken.

Acht scholen

De coördinatie van het project is in handen van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (ExCEL) van Thomas More. “Door onderzoek is er al veel kennis over het tekstbegrip bij kinderen en hoe we dat kunnen aanpakken”, zegt projectcoördinator Stefan De Clerck.

ExCEL zal leerkrachten begeleiden, om te beginnen deze van acht pilootscholen in het centrum van de stad. Bedoeling is om het project volgend schooljaar uit te breiden naar alle geïnteresseerde Mechelse scholen.

Buddywerking

“Binnen het project Mechelen Leesstad 2022 willen we ook inzetten op leesondersteuning op maat, bijvoorbeeld via onze Mechelse Buddywerking voor kinderen die het moeilijk hebben op school. Samen lezen kan motiverend werken en het leesplezier van de leerling verhogen”, geeft Onderwijsschepen Marina De Bie nog mee.

Lees meer over Mechelen Leesstad 2022

Experts

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Aster Van Mieghem

Expertise: kenmerken van effectieve professionalisering, inclusief onderwijs

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën