Skip to main content

Beter een matig handboek met een goede leraar, dan een goed handboek met e

10 mei 2023

De Standaard interviewde onderzoekster Kim Bellens die samen met collega’s van ExCEL (ExpertiseCentrum voor Effectief Leren) een onderzoek voerde naar de kwaliteit van leermiddelen.
Resultaat van het project is een kwaliteitskader met 14 criteria om ondersteuning te geven bij het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het lager en secundair onderwijs. 

De resultaten werden op 19 april voorgesteld aan een overvolle aula geïnteresseerden. De 14 criteria helpen leraren, vakwerkgroepen, scholen en leermiddelenontwikkelaars om de didactische kwaliteit van het leermateriaal te analyseren. 

  • Worden beelden in het handboek op een doelbewuste manier gekozen?
  • Hoe kunnen oefenreeksen doordacht worden opgebouwd om leerlingen zo effectief mogelijk te laten leren op lange termijn?
  • Wordt er stelselmatig verder gebouwd op de voorkennis die leerlingen bezitten?

Kon je er niet bij zijn of verdiep je je er graag verder in?

We voorzien nog dit schooljaar drie momenten waarop leraren zich kunnen verdiepen in het werken met het kader.

  1. Zaterdag 13 mei wordt een sessie georganiseerd tijdens het Wijze Lessen-congres.
  2. Woensdag 17 mei is er een open lezing gegeven door Mitte Schroeven (gratis toegankelijk!).
  3. Woensdag 14 juni organiseren we een vorming voor leraren op onze campus om hun huidige leermiddelen op basis van het kader kritisch onder de loep te nemen en zo deze leermiddelen op een bewuste, doordachte manier te kunnen inzetten in hun lespraktijk.

Volgend schooljaar wordt het aanbod verruimd, met niet enkel een aanbod voor leraren en scholen maar ook voor educatieve uitgeverijen en andere leermiddelenmakers. Houd onze website in het oog voor het professionaliseringsaanbod voor schooljaar 2023-2024.

Experts

Onderzoeker

Kim Bellens

Expertise: methodologie, leermiddelen, lerareneffectiviteit

Onderzoeker

Henk Byls

Expertise: leermiddelen