Skip to main content

‘Het belangrijkste wat een leerkracht kan doen, is goed lesgeven’

13 maart 2021

Vandaag pleit Tim Surma, onderzoeksmanager van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool voor onderwijskundig optimisme.

“‘Ik wil een ongebreideld onderwijskundig optimisme uitstralen. Er is een achterstand, maar er zijn ook interventies mogelijk waarvan je weet: als je ze goed toepast, boek je vier maanden vooruitgang op een jaar. We willen focussen op wat scholen kan helpen om de leervertraging goed te maken."

Door in te zetten op wat werkt, kunnen we dankzij de COVID-19-crisis aanpassingen doen aan ons onderwijs die ons ook op de lange termijn vooruit helpen.

"Ik gebruik graag de metafoor van de tandpasta. Toen wij wereldtop waren in de jaren 80, smaakte de tandpasta van ons onderwijs een beetje vies. Dat slechte smaakje werd misschien veroorzaakt door te weinig aandacht voor persoonlijkheidsvorming en welbevinden. Ik snap dat men iets wilde veranderen, maar men heeft de tandpasta weggegooid en vervangen door een heel zoete. Wat blijkt? Na een tijdje brokkelen de tanden af."

"In het tijdschrift Klasse stonden – na de invoering van de eindtermen – heel wat publicaties waarin al dan niet letterlijk staat dat kennis niet meer het belangrijkste is. Ondanks het feit dat ze dat destijds goed bedoelden, is dat geen goede keuze gebleken. Als je continu de boodschap krijgt dat leren niet belangrijk is, gaat dat ook minder gebeuren. Het is die mindset die maakte dat we vergeten zijn dat er in die vieze tandpasta wel fluor zat die werkte."

Lees het volledige artikel in De Standaard weekendkrant van zaterdag 13 maart.

Experts

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Gert Verbrugghen

Expertise: klasmanagement, didactiek,  leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Michiel Wils

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek