Educatief Graduaat Secundair Onderwijs via werkplekleren / LIO (Leraar in Opleiding) in dagonderwijs

Leraar Secundair Onderwijs voor praktijkvakken op basis van voldoende werkervaring

Location: Belgium - Geel - Campus Geel

Knap staaltje vakwerk

Scroll down for more information
Miet Verellen
Miet Verellen
Opleidingsmanager - Studietrajectbegeleider
Voor al je algemene vragen over de opleiding en je traject.
Caroline Liekens
Caroline Liekens
Werkpleklerencoördinator - studietrajectbegeleider
Voor al je vragen over LIO en je traject.

Eyecatchers

image.alt

Werkveld

Passie voor je vak(ken), aandacht voor de leerlingen, inspirerend lesgeven, gemoderniseerde secundair onderwijs, … je brengt het allemaal in de praktijk tijdens jouw lesopdracht! Je solliciteert zelf naar een LIO-baan, de sterke band met het werkveld zorgt voor een driehoeksbegeleiding om u tegen te zeggen! 

image.alt

Begeleiding op maat

Je wordt in jouw didactische competenties 1 op 1 begeleid door een LIO-begeleider. Er wordt feedback gegeven op de transfer van de theorie naar jouw lespraktijk, maar je krijgt ook lesbezoeken vanuit de lerarenopleiding. Zo kan je rekenen op een begeleiding op maat, afgestemd op je noden.  

image.alt

Flexibele trajecten

Onze deeltijdse trajecten maken een combinatie studeren, werken en gezin mogelijk. Er is de mogelijkheid om je traject te vertragen of te versnellen (vb. wanneer je recht hebt op vrijstellingen) of te switchen naar een ander gepast traject. Onze trajectbegeleiders ondersteunen je bij het keuzeproces. 
Daarnaast kan je binnen het multicampusverhaal vakken volgen op de campus van Geel, Vorselaar of Turnhout.  

Programma

  • Opbouw
  • Doelpubliek
  • Vakken
  • Vrijstellingen
  • Welke vakken mag ik geven?
  • In de praktijk
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | Tijdens het eerste jaar staan de didactische competenties centraal. Je krijgt tijdens de lessen algemene didactiek theoretische kaders aangeboden die je gaat integreren op jouw werkplek. Een LIO-begeleider begeleidt jou individueel gedurende het ganse schooljaar bij deze transfer.  
    • Fase 2 | In het tweede jaar staan de pedagogische competenties centraal. Alle vakken in de lerarenopleiding hebben een sterke link met jouw lespraktijk, we gaan voor een maximale uitwisseling tussen theorie en praktijk.   

    Tijdens jouw traject neem je de andere vakken op op een moment dat het best past voor jou.   

  • Doelpubliek

    Wil je lesgeven in een technisch- of praktijkvak vanuit je werkervaring (minimum 3 jaar) en voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden?  Dan kies je voor het Educatief graduaat secundair onderwijs. 

  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
    • Er is een mogelijkheid om enkele vakken in het afstandsonderwijs af te leggen. 
    Semester123
    Elementaire competenties
    Geletterdheid en gecijferdheid 1 i 3
    Geletterdheid en gecijferdheid 2 3
    Pedagogisch-didactische vorming
    OV: Algemene didactiek 1 i 3
    OV: Algemene didactiek 2 3
    OV: Onderwijs op maat i 3
    OV: Verbindende communicator i 3
    Keuzevak i 6
    OV: Leerling centraal 3
    OV: Klasmanagement i 3
    OV: Onderwijsbeleid 3
    Semester123
    OV: Diversiteit i 3
    Integratie - praktijk
    Onderwijslabo: Ik als lerende 6
    Onderwijslabo: Ik in de school 6
    Onderwijslabo: Ik in de samenleving i 12
    Praktijkatelier i 3 3
    Vakdidactisch atelier i 3 3
    Stage A 3 3
    Stage B 3 3
    Onderzoekslab A i 3
    Onderzoekslab B 3
    Semester123
    Elementaire competenties
    Geletterdheid en gecijferdheid 1 i 3
    Geletterdheid en gecijferdheid 2 3
    Pedagogisch-didactische vorming
    OV: Algemene didactiek 1 i 3
    OV: Algemene didactiek 2 3
    OV: Onderwijs op maat i 3
    OV: Verbindende communicator i 3
    Keuzevak i 6
    OV: Leerling centraal 3
    OV: Klasmanagement i 3
    OV: Onderwijsbeleid 3
    OV: Diversiteit i 3
    Integratie - praktijk
    Onderwijslabo: Ik als lerende 6
    Onderwijslabo: Ik in de school 6
    Onderwijslabo: Ik in de samenleving i 12
    Praktijkatelier i 3 3
    Vakdidactisch atelier i 3 3
    Stage A 3 3
    Stage B 3 3
    Onderzoekslab A i 3
    Onderzoekslab B 3
  • Vrijstellingen

    Beschik je reeds over een diploma uit de sociale sector (vb. graduaat sociaal werk, graduaat orthopedagogie, enz)? Dan kan je een vrijstelling aanvragen voor enkele vakken (overzicht).

  • Welke vakken mag ik geven?

    Wil je leraar worden in een technisch- of praktijkvak? Op basis van je nuttige werkervaring en/of basisdiploma word je leraar in één van volgende vakken uit het secundair onderwijs: 

    • agrarische technieken                
    • autorijtechnieken 
    • autotechniek 
    • bakkerij 
    • bio-esthetiek 
    • bloemschikken 
    • bouw 
    • carrosserie 
    • centrale verwarming 
    • diamant 
    • elektriciteit 
    • elektromechanica 
    • elektronica 
    • glastechnieken 
    • goud 
    • grafische technieken                
    • haartooi 
    • hedendaagse dans 
    • hotel 
    • hout 
    • instrumentenbouw 
    • klassieke dans 
    • koeltechniek 
    • kunststoffen 
    • lassen – constructie 
    • leder 
    • mechanica 
    • metaal 
    • meubelmakerij 
    • nautische technieken 
    • sanitair 
    • Rijn- en binnenvaart 
    • scheepswerktuigkunde 
    • scheepvaart 
    • schilderen en decoratie 
    • schrijnwerkerij 
    • slagerij 
    • steen- en marmerbewerking 
    • tandtechniek 
    • uurwerkmaken 
    • veiligheidstechniek 
    • verkoop 
    • verzorging 
    • voeding 
    • zeemanschap 
  • In de praktijk

    Ben je aan de slag als leraar, maar heb je nog geen bewijs van pedagogische bekwaamheid? Dan ben je bij onze lerarenopleiding aan het juiste adres. Thomas More lerarenopleiding Geel richt namelijk het LIO-traject in, waarbij studenten werken in het onderwijs en studeren combineren

    Van start af aan bleek deze opleiding een schot in de roos te zijn. Waarom? Simpel, omdat dit traject zowel voor de secundaire scholen als voor jou een win-winsituatie oplevert. Scholen krijgen een oplossing aangeboden om de enorme tekorten op te vullen met bekwame leraren die optimaal begeleid worden in de eerste (of nieuwe) fase van hun professionele loopbaan. Als student krijg je niet enkel de mogelijkheid om de theoretische kaders meteen uit te proberen in de onderwijspraktijk en op die manier vaardigheden op te bouwen, je wordt bovendien ook intensief begeleid door een LIO-begeleider vanuit de lerarenopleiding.  

     

  • Alternatieve trajecten

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren

#wearemore