Elektromechanische systemen in dagonderwijs

of the education graduaat Elektromechanische Systemen in dag- of avondonderwijs

Location: Belgium - Sint-Katelijne-Waver -

Meet, regel en onderhoud elektromechanische machines in bedrijven 

  • Jij bent een doe-het-zelver. Elektriciteit en mechanica zijn jouw ding.
  • Je leert machines en gereedschappen gebruiken, werkt met elektromechanische onderdelen en bekijkt hoe je problemen oplost. Bovendien sleutel je ook aan je communicatievaardigheden.
  • Je kiest in het tweede jaar voor de richting Onderhoudstechnieken of Meet- en Regeltechnieken.
  • Je vindt een job als meet- en regeltechnicus, onderhoudstechnicus, machineoperator of technische commercieel bediende.
  • Je volgt een intensieve stage in een bedrijf dat aansluit bij jouw interesses en vakgebied.
  • Bedrijven zoeken goed opgeleide medewerkers die willen werken, zoals jij.
  • Je kan via een verkort traject je bachelor Elektromechanica behalen.

Follow us!Facebook Instagram

Feel your
next level
Scroll down for more information
Jimmy Bauwens
Jimmy Bauwens
Opleidingsmanager
Voor al je vragen over de opleiding.
Jan Verstraete
Jan Verstraete
Trajectbegeleider
Voor al je vragen over de opleiding.

Eyecatchers

image.alt

Makerspace

Experimenteren of een prototype bouwen? Het kan in De Nayer Makerspace! In dit atelier staan allerlei machines op jou te wachten. Denk maar aan 3D-printers, lasercutter of freesmachine. Zo krijg je die skills meteen in de vingers!

image.alt

Jobbeurs

De jobbeurs op Campus De Nayer is hét evenement bij uitstek voor laatstejaarsstudenten Elektromechanica om een job te vinden. Meer dan 300 bedrijven staan er te wachten om je te ontmoeten. Tweedejaars versieren er hun ultieme stageplek.

image.alt

Factory automation

Kennismaken met pneumatische automatiseringstechnieken? 
Dat doe je in het gloednieuwe labo pneumatica/elektropneumatica/hydraulica.
Zo ben je direct mee in je toekomstig werkveld!

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | In de eerste fase start je met de ontwikkeling van beroepsvaardigheden. Je meet je een beroepshouding aan en maakt kennis met de verschillende bedrijven uit de sector. Je leert functioneren in teamverband.Je werkt voor de eerste keer met elektromechanische componenten en leert de machines en gereedschappen kennen door ermee aan de slag te gaan.
       
    • Fase 2 | In fase twee sta je voor een keuze. Wil je focussen op onderhoud van systemen, (de)montage, ultrasone detectie, ...? Dan stem je af op de afstudeerrichting Onderhoudstechnieken. Liever fysische grootheden als druk, debiet en temperatuur meten en regelen? Dan ga je voor de optie Meet- en Regeltechnieken. En daarbij hebben we niet enkel oog voor technologische trends en technische knowhow, maar ook voor communicatieskills.
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.  
    Fase12
    INTEGRALE THEORETISCHE LEERLIJN
    Rekenvaardigheden 6
    PROFESSIONELE CONTEXTEN
    Professioneel communiceren 3
    Veiligheid, milieu en kwaliteit 3
    MECHANICA
    Kinematica - statica i 3
    Materialenleer 3
    Dynamica i 3
    Tekenen en schema-analyse i 3
    Pneumatica i 6
    Machineonderdelen i 3
    Regeltechniek / Sensoren i 3
    Energie 3
    Mechanisch project 3
    Hydraulisch project 3
    Pompen, compressoren, ventilatoren 6
    ELEKTROTECHNIEKEN
    Fase12
    Elektriciteit i 6
    Elektronische toepassingen 3 3
    Elektrische machines i 3
    Vermogenselektronica i 3
    PLC 1 i 3
    INTEGRALE PRAKTIJKLEERLIJN
    Sector en beroepsexploratie 6
    Servicetechnicus als beroep 6
    AFSTUDEERRICHTING ONDERHOUDSTECHNIEKEN
    Onderhoudstechnieken i 6
    Mechanisch en elektrisch onderhoud op de werkplek i 9
    Onderhoudstechnicus i 21
    AFSTUDEERRICHTING MEET- EN REGELTECHNIEKEN
    Regeltechnieken i 3
    Meet- en regeltechniek op de werkplek i 9
    Meet- en regeltechnicus i 21
    PLC 2 i 3
    Fase12
    INTEGRALE THEORETISCHE LEERLIJN
    Rekenvaardigheden 6
    PROFESSIONELE CONTEXTEN
    Professioneel communiceren 3
    Veiligheid, milieu en kwaliteit 3
    MECHANICA
    Kinematica - statica i 3
    Materialenleer 3
    Dynamica i 3
    Tekenen en schema-analyse i 3
    Pneumatica i 6
    Machineonderdelen i 3
    Regeltechniek / Sensoren i 3
    Energie 3
    Mechanisch project 3
    Hydraulisch project 3
    Pompen, compressoren, ventilatoren 6
    ELEKTROTECHNIEKEN
    Elektriciteit i 6
    Elektronische toepassingen 3 3
    Elektrische machines i 3
    Vermogenselektronica i 3
    PLC 1 i 3
    INTEGRALE PRAKTIJKLEERLIJN
    Sector en beroepsexploratie 6
    Servicetechnicus als beroep 6
    AFSTUDEERRICHTING ONDERHOUDSTECHNIEKEN
    Onderhoudstechnieken i 6
    Mechanisch en elektrisch onderhoud op de werkplek i 9
    Onderhoudstechnicus i 21
    AFSTUDEERRICHTING MEET- EN REGELTECHNIEKEN
    Regeltechnieken i 3
    Meet- en regeltechniek op de werkplek i 9
    Meet- en regeltechnicus i 21
    PLC 2 i 3

    Lesrooster

    Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.

  • In de praktijk

    De opleiding zet maximaal in op werkplekleren in bedrijfssituaties. We bouwen het werkplekleren geleidelijk op naar aard, context, studiebelasting en spreiding.

    Het eerste en tweede kwartaal staan nog in het teken van verkenning en kennismaking. De studenten verkennen verschillende bedrijven, zodat ze enerzijds een helder beeld krijgen van de variëteit aan werkplekken en daaruit een gemotiveerde keuze kunnen maken en anderzijds ontdekken wat het beroep van onderhoudstechnicus of meet- en regeltechnicus in al zijn aspecten inhoudt.

    Vanaf het derde kwartaal gaan de studenten gedurende langere aaneengesloten periodes aan de slag in een werkplekbedrijf naar keuze. Het werkplekleren is een duurzaam partnerschap tussen de opleiding, het werkveld en de student.

     

  • Persoonlijke begeleiding

    Trajectbegeleiding ondersteunt de studenten in de ontwikkeling van hun zelfkennis en zelfbeschikking om zelfstandig adequate beslissingen te kunnen nemen over hun studietraject. We kiezen voor een inclusieve aanpak met ondersteuning op maat en werken vraaggestuurd en flexibel samen met de studenten. Een zorgcoördinator bekijkt met individuele studenten welke ondersteuning nodig is.

    Voor de afstudeerders is er een jaarlijkse infoavond over ‘Verder studeren’, waarop de studenten naast het eigen aanbod ook andere mogelijke vervolgstudies leren kennen. Jaarlijks neemt de opleiding deel aan de jaarlijkse jobbeurs op Campus De Nayer. Verschillende bedrijven stellen daar hun werking voor en geven de studenten de kans om te solliciteren.

    https://www.thomasmore.be/samenwerken/organisaties

     

  • Alternatieve trajecten

    Heb je al een diploma Graduaat Elektromechanische systemen dan biedt Campus De Nayer je de kans om je competenties uit te breiden. Wil je meer weten over mechanisch en elektrisch onderhoud, factory automation, klimaatinstallaties, warmtepompen, robots, .. dan kan dat door een verkort traject te volgens in de richting bachelor Elektromechanica met keuze uit 3 afstudeerrichtingen; Onderhoudstechnologie, Klimatisering of Automatisering.

After Graduation

  • De job van je leven
  • Verder studeren

#wearedenayer