Skip to main content

Doorloopjes online webinar op 23 februari: de tien instructieprincipes 

18 februari 2022

Welke gedragingen stellen effectieve leraren? Die vraag staat centraal in verschillende lerareneffectiviteitsstudies, waaronder Barak Rosenshines Principles of Instruction. In die publicatie worden tien effectieve instructieprincipes in kaart gebracht, het ABC van het lesgeven, zeg maar. En wat blijkt? Effectieve leraren doen niets wereldschokkends … ze geven gewoon goed les. In Rosenshine’s Principles In Action staat dan ook: “The question is not if we do this, but rather how well do we do this?”

Zin om te ontdekken hoe de instructieprincipes jouw didactische aanpak nog kunnen versterken? Op woensdag 23 februari nemen Tom Sherrington, onderwijsexpert en auteur van onder andere Rosenshine’s Principles In Action, en Tine Hoof, junior researcher en teacher trainer bij ExCEL, je mee door een aantal van die principes. (Gratis) inschrijven doe je hier. Het webinar is deels in het Engels.

Het werk van Rosenshine was trouwens, naast andere effectiviteitsonderzoeken en inzichten uit de cognitieve psychologie, een belangrijke inspiratiebron voor Wijze Lessen. In de tien instructieprincipes van Rosenshine herken je ongetwijfeld een heel aantal bouwstenen uit Wijze Lessen.

Experts

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Gert Verbrugghen

Expertise: klasmanagement, didactiek,  leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Michiel Wils

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek