- De studenten lopen het hele jaar stage in eenzelfde stageschool*.
- Het stageduo wordt gekoppeld aan een basisklas waar ze zowel Stage en atelier 1 als Stage en atelier 2 zullen uitvoeren doorheen het ganse schooljaar.
- De studenten van het eerste jaar staan per twee in dezelfde klas.
- De studenten worden gekoppeld aan een 2e, 3e of 4e leerjaar.
- De studenten observeren en participeren van bij aanvang actief in de stageklas en realiseren verspreid doorheen de stageperiode eigen ontworpen lessen.
- De studenten creëren een krachtige leeromgeving, d.w.z.
- De studenten kunnen een lesontwerp kritisch lezen en vertalen naar een eigen doelgerichte les (een degelijke voorbereiding is essentieel) gebruikmakend van een houvast (handleiding, hogeschoolles, voorbereiding van de mentor, …). Mislukken mag!
- De studenten zetten bewust in op de geleerde vakdidactieken.
- De studenten hebben oog voor de betrokkenheid van kinderen m.b.v. de betrokkenheidsverhogende factoren tijdens het ontwerpen en realiseren.
- De studenten kunnen kritisch reflecteren op en evalueren van een lesrealisatie vanuit de verschillende componenten van het leerlinggerichte onderwijsmodel (LLGOM).
*Februaristarters nemen Stage en atelier 1 op in semester 2 onder dezelfde voorwaarden. Zij nemen Stage en atelier 2 pas op in het volgende jaar in semester 1, in een andere school.