Skip to main content

Beste mentor

Je krijgt gedurende een aantal weken in het schooljaar een 2de jaarsstudent als stagiair in je klas.  Aan het einde van Praktijk deel 2 bereikt de student volgende speerpunten:

  • logisch opbouwen en overbrengen van leerinhouden op maat van de doelgroep
  • vakinhoudelijke expertise inzetten  
  • realiseren van een stimulerende leeromgeving met behulp van differentiatie
  • de vormende waarde van de les centraal stellen 
  • inspelen op verschillende klassituaties met oog voor de individuele leerling 
  • kritisch reflecteren over het eigen functioneren om de eigen onderwijspraktijk bij te sturen 
  • beslissingsvermogen, verantwoordelijkheidszin en organisatievermogen tonen 
  • communicatie afstemmen op de context 

Op basis van deze speerpunten wordt de student begeleid en geëvalueerd binnen Praktijk deel 2.  

Als voorbereiding hierop voorzien we in de opleiding ateliers (Praktijk@campus) rond verschillende thema’s die studenten integreren op stage: differentiatie, activerende werkvormen, taalgericht vakonderwijs, ICT,... Daarnaast functioneert de student ook mee op schoolniveau en voert hij hiervoor 3 clusteractiviteiten uit (toezicht, overleg en teamondersteuning) in overleg met de stageschool.

De concrete verwachtingen en organisatie van de stages in fase 2, vindt u in dit document. De studenten die al over een diploma hoger onderwijs beschikken (maar zonder onderwijsbevoegdheid), volgen het traject 'praktijk verkort traject deel 1':

Na elke les/lessenreeks wordt een lesfeedbackformulier ingevuld door de mentor, waarbij de blauwe tussentitels verwijzen naar de kernbegrippen van het leraarschap zoals afgeleid uit het beroepsprofiel van de leraar. Per kerbegrip sommen we de speerpunten op die de doelstellingen vormen bij de evaluatie van dit praktijkdeel. De speerpunten en bijbehorende criteria vormen dus een kijkwijzer om de les te observeren en dienen later als toetssteen bij de evaluatie. Ze geven aan welke doelstellingen de student in welke opleidingsfase moet bereiken. Bij 'kwaliteiten/groeikansen' is er per speerpunt plaats voor toelichting en tips i.f.v. de begeleiding van de student en ter info aan de vakdocent uit de opleiding. Op sommige speerpunten kan pas feedback gegeven worden na een lessenreeks.

Na de stageperiodes in semester 2 (maart + mei) wordt er per vak een synthese gemaakt door de vakmentor(en). In de speerpunten staat precies geformuleerd wat we verwachten van de student binnen de rollen uit het beroepsprofiel van de leraar. Deze kunnen worden beschouwd als doelstellingen voor het betreffende praktijkdeel. Bij de evaluatie dienen deze als richtinggevende toetssteen. Graag een waardeschaal aanduiden per speerpunt met toelichting/motivering. Feedback betreffende het klasoverschrijdend functioneren van de student tijdens de clusteractiviteiten, kan een plaats krijgen in de laatste rubriek 'Globale feedback'. Mogen we u eraan herinneren deze fiche te handtekenen onderaan?