Skip to main content

Tijdens het eerste jaar van de opleiding leert de student de kinderende klas en de leraar kennen. Via een traject van twee semesters proberen we de student kennis te laten maken met het beroep en te laten groeien in zijn rol als leraar van een groep kleuters. Een student uit het eerste jaar loopt het hele jaar stage in een klas 3- of 4-jarigen bij voorkeur. Hij staat het hele jaar bij dezelfde mentor en bij dezelfde klas kleuters om zoveel mogelijk te leren, te groeien.

Het eerste jaar wordt opgedeeld in twee semesters: Kerntaak 1 (semester 1) en Kerntaak 2 (semester 2). Hieronder vindt u alle informatie m.b.t. deze stages via een video en begeleidende brief (richtlijnen).

Richtlijnen Kerntaak 1 (semester 1)

De student gaat voor het eerst op stage en maakt kennis met de kleuters, de klas en de leraar. In de richtlijnen proberen we de student handvaten te geven over hoe hij stilaan maar zeker kan groeien in zijn nieuwe rol.

De stagedata voor deze stageperiode vindt u in de stagekalender.

Richtlijnen Kerntaak 2 (semester 2)

De student groeit nu verder in het verkennen van zijn rol als leraar. In het eerste semester maakte hij kennis met de kleuters, de klas en de leraar. Nu gaat hij verder oefenen met het begeleiden en organiseren van de groep, met het uitwerken van didactisch-inzichtelijk correcte arrangementen voor kinderen ... Er staan nieuwe speerpunten centraal in dit semester (zie ook kerntaken). In deze richtlijnen maken we concreter hoe de student verder kan groeien.

Ook deze stagedata vindt u in de stagekalender.

Belangrijke documenten

In de kerntaken kunt u lezen wat u van de student mag verwachten. Deze kerntaken zijn wellicht een hulpmiddel bij het invullen van het evaluatiesjabloon dat u terugvindt in het stageportaal. Per semester verwijzen we u ook door naar de richtlijnen, daar vindt u concretere informatie terug over stagedata, begeleidingsmomenten in de hogeschool, de stagemap van de student ... 

Indien u vragen heeft over uw taak als mentor, of als er onregelmatigheden zijn (afwezigheden ...) verwijzen we u graag naar het stagevademecum.

De studenten oefenen doorheen de opleiding met nieuwe activiteiten die ze uitproberen. Via het document 'Praktijk: criteria bij activiteiten' lijsten we op welke activiteiten in de opleiding aan bod kwamen en bijgevolg door de student uitgevoerd kunnen worden in de stageklas. Per activiteit somden we een aantal criteria op waaraan de activiteit zeker moet voldoen om als kwaliteitsvol beschouwd te kunnen worden. We geven hiermee zo helder en transparant mogelijk de verwachtingen weer. Het document is zowel bedoeld voor de ankerdocent, mentor als de student en kan als leidraad dienen bij een goede en correcte beoordeling van de stages. 

Kerntaken BAKO
.pdf
Download
Stagevademecum BAKO(V)
.pdf
Download
Praktijk: criteria bij activiteiten
.pdf
Download
Stagekalender
.pdf
Download
dots-alt

Vragen? Contacteer ons gerust!