Skip to main content

Duurzame mobiliteit

Project

Rendement van elektrische voertuigen

Elektrische wagen worden in sneltempo gemeendgoed op de Belgische wegen. Zo is momenteel al 23 procent van de nieuwe bedrijfswagens elektrisch. Deze vooruitgang wordt mee gestimuleerd vanuit het beleid en een gunstig fiscaal regime, met oog op het bereiken van de nationale en Europese klimaatdoelstellingen. 

Supported by

Over

Elektrische wagens worden in sneltempo gemeengoed op de Belgische wegen. Zo is momenteel al 23 procent van de nieuwe bedrijfswagens elektrisch. Deze vooruitgang wordt mee gestimuleerd vanuit het beleid en een gunstig fiscaal regime, met oog op het bereiken van de nationale en Europese klimaatdoelstellingen.

Om het verbruik (maar ook de emissies) van voertuigen vast te stellen wordt gebruik gemaakt van uniforme, gestandaardiseerde testmethoden in labo's, zoals de NEDC of de nieuwere WLTP testcyclus. Die tests zouden het de consument mogelijk moeten maken om verbruik van wagens met elkaar te vergelijken. Sinds 2017 wordt stapsgewijs de WLTP test ingevoerd (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test). Deze test houdt reeds rekening met realistischere testomstandigheden, zoals verschillende rijomstandigheden, rijgedrag,... . Toch betekent dit niet dat WLTP precies aangeeft hoeveel het verbruik precies is. Daarvoor spelen nog tal van andere factoren een rol, zoals rijstijl, verkeersomstandigheden en meteorologische factoren. 

Onderzoekers

Coördinator Onderzoekslijn

Luc Claessens

Sinds 2012 is Luc Claessens onderzoeker bij Thomas More. Verbruik, uitstoot en efficiëntie van verbrandings- en elektrische voertuigen zijn de topics waarin hij zijn expertise opbouwde.

Onderzoeker

Kars Claeys

Gespecialiseerd in autotechnologie

Onderzoeker

Mark Pecqueur

Mark Pecqueur, onderzoeker, docent en auto-expert bij Thomas More, is overleden op 26 oktober 2023. Innige deelneming aan zijn familie, vrienden, studenten en collega's.