Een effectieve didactische aanpak van aanvankelijk lezen, ook voor anderstalige leerlingen

Na een goede voorbereiding in de kleuterklas maken kinderen in het eerste leerjaar een enorme sprong in hun ontwikkeling als ze leren lezen. Maar hoe pak je deze fase effectief aan? 

In deze nascholing bekijken we: 

  • Hoe sommige kinderen, bijvoorbeeld omdat ze anderstalig zijn, voor een bijkomende uitdaging staan als ze leren lezen. 
  • Hoe het er op aan komt om de didactiek zo vorm te geven dat die zo goed als mogelijk aansluit bij de noden van alle leerlingen. 
  • Wat dat betekent voor de praktijk en hoe je kinderen effectief kan ondersteunen bij het automatiseren van leesvaardigheid, ook als dit moeilijker verloopt.

We vertalen inzichten vanuit onderzoek naar de praktijk en zoeken samen naar puzzelstukken om te bouwen aan een effectieve leesstart. Kortom, een interactieve, inspirerende navorming!  

Schrijf je in!

Praktisch

  • begeleiding | Astrid Geudens - docent en onderzoeker Thomas More, adviseur en auteur van methodes aanvankelijk lezen
  • datum | dinsdag 28 maart, 9 - 15.30u.
  • plaats | Campus Vorselaar
  • bijdrage | € 105 (lunch incl.)
  • doelgroep | leraren lager onderwijs eerste leerjaar en zorgleraren
  • cursuscode | 22 015
Ann Verheyen
coördinator Donchecentrum
T 014 50 81 69
Anja Van Hoof
Administratief medewerker
T 014 50 81 70