Begrijpend lezen oefenen met verschillende tekstsoorten!

Tienjarigen presteren ‘ronduit zwak’ in internationaal onderzoek naar begrijpend lezen. Het leesplezier verdwijnt: slechts 24 procent van de Vlaamse leerlingen leest echt graag. Ten opzichte van 2006, de vorige keer dat Vlaanderen deelnam, maken onze leerlingen wereldwijd de scherpste daling. “Een alarmbel”, klinkt het bij de Leuvense onderzoekers. Maar wat ligt aan de “dramatische daling” ten grondslag? In deze sessie bespreken we de aanbevelingen van de onderzoekers met verschillende tekstsoorten.
In deze nascholing komen volgende thema's aan bod:

  • Het belang van verschillende tekstsoorten ervaren en kunnen verwoorden.
  • Boekenhoek in de klas kritisch evalueren NA de sessie.
  • Begrijpend lezen in alle vakken toepassen.
  • Leesmotivatie verhogen voor diverse tekstsoorten. 
  • Strips? Toegelaten of verboden? Beperkt of onbeperkt?

We werken een hele dag rond concrete leesproblemen. Je krijgt een heleboel praktijktips die je de volgende dag kan uitproberen. Kortom, een interactieve, inspirerende navorming!

Praktisch

  • begeleiding | Daniëlle Daniëls - nascholer leesbevordering en taalvaardigheid, procesbegeleider van kinderen met leesproblemen
  • datum | maandag 28 maart 2022, 9 - 15.30 u.
  • plaats | campus Vorselaar
  • bijdrage | € 120 (lunch en boek t.w.v. € 19,95 incl.) 
  • doelgroep | leraren lager onderwijs 2de en 3de graad, ook voor zorgbegeleiders en logopedisten 
  • cursuscode | 21 017
Ann Verheyen
coördinator Donchecentrum
T 014 50 81 69
Anja Van Hoof
Administratief medewerker
T 014 50 81 70