Begrijpend luisteren komt VOOR begrijpend lezen!

Het is een misvatting om te denken dat begrijpend leesonderwijs in de lagere school start. Begrijpend lezen wordt voorbereid door begrijpend luisteren in de kleuterschool en eerste graad lager onderwijs. Door te luisteren naar teksten leren kinderen betekenis te verlenen aan tekst. Voor het begrijpend (leren) luisteren is een leraaractiviteit van belang die nog te weinig wordt benut: het hardop denkend voorlezen. Een leraar die hardop denkt, helpt (anderstalige) kinderen hoe ze een tekst kunnen begrijpen.
In deze nascholing leer je: 

  • via modeling de meerwaarde van luisterstrategieën ervaren en verwoorden; 
  • informatie verwerken in fictie en non-fictie door het gebruik van luisterstrategieën;
  • voorleesvaardigheden optimaliseren met de luisterstrategieën;
  • reflecteren over de gebruikte tekstsoorten in de klas.

Wil jij zien en horen hoe je hardop denkt bij verschillende tekstsoorten? Schrijf je dan in!

Praktisch

  • begeleiding | Daniëlle Daniëls - nascholer leesbevordering en taalvaardigheid, procesbegeleider kinderen met leesproblemen
  • datum | maandag 7 maart 2022, 9 - 12 u. OF 13 - 16 u.
  • plaats | Campus Vorselaar
  • bijdrage | € 70 (incl. boek t.w.v. € 19,95)
  • doelgroep | leraren kleuter- (vanaf 4 jaar) en lager onderwijs 1ste graad
  • cursuscode | 21 013 (VM) of 21 013H (NM)
Ann Verheyen
coördinator Donchecentrum
T 014 50 81 69
Anja Van Hoof
Administratief medewerker
T 014 50 81 70