Ga naar de hoofdinhoud

Wie schrijft die blijft… dus het schrijven moet blijven!

Datum

-

Prijs

€ 115.00

Locatie

Online

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema’s

Aanbod kleuteronderwijs

Aanbod lager onderwijs

Zorg en begeleiding

Inhoud

Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk? Wat zijn de deelbewegingen van de schrijfbeweging? Hoe is de correcte potloodgreep en waarom? Wie leert deze potloodgreep aan, wanneer en hoe? Hoe is de juiste schrijfhouding en –beweging en waarom? Welke voorbereiding gebeurt er best in de kleuterklas? Welke moeilijkheden zijn er bij het leren schrijven en wat is de taak van de verschillende participanten? Welke tips, oefeningen, adviezen en hulpmiddelen kunnen we geven om het schrijven te vergemakkelijken? Wanneer gebruiken we een computer en wanneer moeten we als leerkracht kinderen verwijzen voor extra hulp? 

We hebben aandacht voor: proces en product, linkshandigheid, dysgrafie, omkeringen en andere schrijfmoeilijkheden. Er zal getekend en geschreven worden en we kijken kritisch naar schrijfmethodes. 

Sleutelwoorden zijn: procesgericht, uniformiteit, kindvriendelijk, bewegingsvriendelijk, positiviteit, 15 gouden regels, deelvaardigheden, souplesse. 


Na deze nascholing...

  • kan je de juiste potloodgreep aanleren en de juiste voorbereidende oefeningen aanbieden; 
  • begrijp je wat de functie en het belang is van voorbereidende krullen en grafomotorische oefeningen; 
  • kan je verschillende schrijfmoeilijkheden herkennen en maatregelen treffen om hiermee om te gaan (spiegelen, traag schrijven, gespannen schrijven,…). 

Doelgroep

  • klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, beleidsondersteuners, CLB-medewerkers, therapeuten (kine, ergo, logo) van de oudste kleuters en 1e graad lagere school

Opmerkingen

Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Spreker

Marc Litière
psychomotorisch systeemtherapeut gespecialiseerd in psychomotorische diagnostiek en therapie bij kinderen

09:00 : 16:00
09:00 : 16:00
Wie schrijft die blijft… dus het schrijven moet blijven!
      Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk? Wat zijn de deelbewegingen van de schrijfbeweging? Hoe is de correcte potloodgreep en waarom? Wie leert deze potloodgreep aan, wanneer en hoe? Hoe is de juiste schrijfhouding en –beweging en waarom? Welke voorbereiding gebeurt er best in de kleuterklas? Welke moeilijkheden zijn er bij het leren schrijven en wat is de taak van de verschillende participanten? Welke tips, oefeningen, adviezen en hulpmiddelen kunnen we geven om het schrijven te vergemakkelijken? Wanneer gebruiken we een computer en wanneer moeten we als leerkracht kinderen verwijzen voor extra hulp? We hebben aandacht voor: proces en product, linkshandigheid, dysgrafie, omkeringen en andere schrijfmoeilijkheden. Er zal getekend en geschreven worden en we kijken kritisch naar schrijfmethodes. Sleutelwoorden zijn: procesgericht, uniformiteit, kindvriendelijk, bewegingsvriendelijk, positiviteit, 15 gouden regels, deelvaardigheden, souplesse.  Na deze nascholing ... kan je de juiste potloodgreep aanleren en de juiste voorbereidende oefeningen aanbieden; begrijp je wat de functie en het belang is van voorbereidende krullen en grafomotorische oefeningen; kan je verschillende schrijfmoeilijkheden herkennen en maatregelen treffen om hiermee om te gaan (spiegelen, traag schrijven, gespannen schrijven,…).