Wil jij als kleuterleerkracht goed onderbouwde STEM-activiteiten integreren in je klaspraktijk maar mis je daar op dit moment de nodige bagage voor? Schrijf je dan in voor deze WiWeTeR-lessenreeks (www.wiweter.be)!
Stap voor stap verken je de STEM-didactiek om nadien als STEM-expert aan de slag te gaan in je eigen kleuterklas of school. Na deze lessenreeks ben je in staat om zelf een volledig STEM-project uit te werken en/of STEM-activiteiten te integreren in de kleuterschool.
STEM is niet meer weg te denken uit het secundair onderwijs. Ook in het lager onderwijs wordt er meer en meer aandacht aan geschonken. STEM-onderbouwde activiteiten kunnen dan ook niet achterwege blijven in het kleuteronderwijs.
Tijdens deze sessie gaan we dieper in op wat STEM nu eigenlijk inhoudt in de kleuterschool. Aan de hand van enkele praktische voorbeelden wordt de STEM- didactiek volledig uitgelegd. De focus ligt op werken met materiaal uit de leefwereld van de kleuters.
Na deze nascholing:
In deze interactieve sessie werken we met veel praktische voorbeelden en reiken we allerlei tips aan om zelf op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan in de eigen klas.
Kleuters zijn erg nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken op allerlei manieren. Iets opzoeken is een mogelijkheid om iets te weten te komen maar echt op onderzoek gaan en het hoe en waarom ontdekken is veel interessanter. Zelf op onderzoek gaan via verschillende wegen en kanalen kan de kleuters prikkelen om op ontdekking te gaan.
Tijdens deze sessie maak je kennis met een eerste vorm van STEM-didactiek, de onderzoekscirkel. Deze dient als basis om een eigen onderzoek op poten te zetten. We doorlopen de verschillende stappen van de onderzoekscirkel, zetten die om in de praktijk en maken tijd om enkele valkuilen te bestuderen.
Je krijgt ideeën aangereikt voor alle leeftijden van de kleuterschool.
Na deze nascholing:
In deze interactieve sessie werken we met enkele voorbeelden uit de onderwijspraktijk en reiken we concrete tips aan voor het begeleiden van onderzoekende STEM-activiteiten.
Ontwerpend leren is een belangrijk onderdeel van de STEM-didactiek. Bij kleuters kunnen we het ontwerpend leren stimuleren door het probleemoplossend denken te versterken. Bedenken, ontwerpen, proberen, evalueren, bijsturen, en reflecteren krijgen tijdens deze sessie veel aandacht.
Je maakt kennis met de verschillende fasen van de ontwerpcirkel, wordt ondergedompeld in de didactiek van ‘ontwerpend leren’ en krijgt ideeën ter differentiatie aangereikt.
Na deze nascholing:
Aan de hand van 'good practices' krijg je de didactiek van 'ontwerpend leren' en een hoop ideeën mee. Hiermee leren je kleuters kleine en grote problemen oplossen op basis van hun eigen ontwerp.
In deze sessie gaan we dieper in op de wiskundige STEM-doelen. Je leert hoe je wiskunde nog meer kan integreren in een STEM-activiteit.
Daarnaast gaan we ook dieper in op computationeel denken. Ook dit is bezig aan een opmars in het kleuteronderwijs. Ondanks het woord doet vermoeden, is ICT-materiaal niet altijd noodzakelijk om computationeel aan de slag te gaan. Dit demonstreren we aan de hand van enkele activiteiten.
Afsluiten doen we met een duik in een bad van hightechhulpmiddelen. Je maakt kennis met enkele softwareprogramma’s en robotjes om wiskundig en computationeel denken nog meer te integreren in je lessen.
Na deze nascholing...
Aan de hand van verschillende activiteiten en voorbeelden maken we interactief kennis met computationeel denken, wiskunde binnen STEM en het inzetten van robotjes in de klas.
Meer info via vc.onderwijs.mechelen@thomasmore.be