Onderstaand overzicht geeft het standaard aanbod weer van de verschillende programma’s. Het maximaal aantal leerlingen dat hieraan kan deelnemen is tussen haken weergegeven.
Project 1: Instrumentele analyse – hele dag  (maximum 24 lln.)
In dit project voeren de leerlingen volledig zelf een chromatografische en één of twee spectrometrische analyses uit, van monstervoorbereiding tot verwerking van de gegevens op  pc. Als chromatografische analyse, bepalen de leerlingen het ethanolgehalte in jenever met gaschromatografie (GC) of het cafeïnegehalte in allerlei dranken (cola’s, Red Bull, koffies,…) met vloeistofchromatografie (HPLC). De spectrometrische technieken bestaan uit de calciumbepaling in mineraalwaters met vlam-AAS en de kininebepaling in tonics met fluorimetrie.
Project 2: Instrumentele analyse – halve dag (maximum 24 lln.)
In het halve-dag-programma wordt Ă©Ă©n van bovenstaand beschreven instrumentele analyses door de leerlingen uitgevoerd. Je kan hierbij ook opteren om enkel chromatografische analyses te doen of enkel spectrometrische analyses. In dit geval is de maximale capaciteit wel beperkt tot 12 leerlingen.
Dit halve-dag-programma kan gecombineerd worden met project 5 of project 7.
Project 3: Synthese van acetylsalicylzuur – hele dag (maximum 24 lln.)
In dit project bereiden alle leerlingen acetylsalicylzuur, de actieve stof van aspirine. Het gesynthetiseerd product wordt opgezuiverd en geĂŻdentificeerd via smeltpuntbepaling, infraroodspectrometrie en dunne-laag-chromatografie.
Project 4: Soxhletextractie & Rectificatie/Destillatie & Pompen – hele dag (maximum 24 lln.)
In dit project bepalen de leerlingen het vetgehalte van chips met een soxhletextractie. Daarnaast krijgen de leerlingen een rondleiding door de 3 verdiepingen hoge destillatietoren, waar ze kennis maken met destillatie- en extractie processen uitgevoerd op semi-industrieel niveau.
In het derde luik van het project voeren de leerlingen allerlei proeven uit met centrifugaal- en verdringerpompen. Ze bepalen pompkarakteristieken en bestuderen de verschillende eigenschappen er van.
Project 5: Soxhletextractie & Rectificatie/destillatie – halve dag  (maximum 12 lln., bij combinatie 24 lln.)Â
In dit project bepalen de leerlingen het vetgehalte van chips met een soxhletextractie. Daarnaast krijgen de leerlingen een rondleiding door de 3 verdiepingen hoge destillatietoren, waar ze kennis maken met destillatie- en extractie processen uitgevoerd op semi-industrieel niveau.
Dit halve-dag-programma kan gecombineerd worden met project 2 of met project 7, waarbij de maximale capaciteit toeneemt van 12 tot 24 leerlingen.